DSP Neamț cere bani de la cadrele medicale care au lucrat pe ambulanța TIM Roman. Aceeași instituție a acceptat, lunar, statele de plată fără nicio obiecție

de | 12/10/2016 | Județean, Sănătate

Încercând să aflăm răspunsuri cu privire la ambulanța TIM Roman și la motivele pentru care o inițiativă bună, care să vină în sprijinul comunității, a ajuns să dea bătăi de cap oamenilor din mai multe instituții locale și județene, dar și reprezentanților a două ministere, am aflat câteva chestiuni interesante. Articolul amplu îl regăsiți aici. La finalul articolului am enumerat, însă, și câteva situații care au rămas fără răspuns. Două dintre acestea erau :

  • Cine a dispus ca ambulanța să funcționeze?
  • Pe ce bază s-a făcut plata sporului pentru orele de muncă pe ambulanța TIM?

Continuând demersul jurnalistic, credem că putem oferi răspuns la întrebările de mai sus, pe baza informațiilor publice oferite de instituții, în baza legii. La prima întrebare, ministrul secretar de stat Raed Arafat a răspuns, zicând că ”la dumneavoastră în județ” s-a dispus operaționalizarea ambulanței. Ulterior a admis că e posibil ca, ”pe o chestiune tehnică” să fie, totuși, cineva de la București care să fi dat ordinul către județ. Lucru confirmat de documente și ușor de intuit, având în vedere sistemul militarizat după care funcționează pompierii. Cel care a dat undă verde acestei ambulanțe este fostul șef al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU), colonelul Nicolae Cornea, el fiind cel care a trimis un document în acest sens către Inspectoratul pentru Situații de Urgență al județului Neamț. Este vorba despre ordinul IGSU nr. 103789 din 3 iunie 2015. De ce s-a supărat Raed Arafat? Pentru că IGSU este o instituție coordonată de Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU), Departament condus de Arafat. De altfel, colonelul Cornea a fost destituit din funcție după tragedia de la Colectiv. A greșit colonelul Cornea? Poate doar pentru că nu l-a informat pe Arafat, dacă trebuia să facă acest lucru. Dar, în ceea ce privește operaționalizarea unei ambulanțe care să salveze vieți, nu credem că se poate vorbi de o vină.

Cu ordinul pe masă, reprezentanților ISU Neamț nu le rămânea altceva de făcut decât să continue demersurile pentru ca ambulanța să poată răspunde la apelurile prin sistemul ”112”, începând cu data de 1 iulie 2015. Iar una dintre primele acțiuni era cea de autorizare a personalului care să lucreze pe ambulanța TIM din partea Spitalului Roman, fiindcă nu orice cadru medical are dreptul de a lucra pe acest tip de ambulanță. Autorizarea personalului s-a făcut cu girul Direcției de Sănătate Publică (DSP) Neamț. ”Vă comunicăm personalul medical din cadrul Centrului de  Primiri Urgențe al Spitalului Municipal Roman, care a fost acredicat de către Direcția de Sănătate Publică Neamț”, scrie într-o adresă a ISU Neamț, trimisă către Spitalul Roman pe data de 17 iulie 2015. Au fost acreditați patru medici specialiști în medicină de urgență, un rezident în medicină de urgență, zece asistenți medicali și un asistent medical voluntar; în total, 16 persoane.

Așadar, activitatea începe, iar despre aceasta știau cel puțin patru instituții: IGSU, ISU Neamț, Spitalul Roman și DSP Neamț. Primul semn de întrebare apare la începutul lunii august 2015. Spitalul Roman trimite o adresă către DSP Neamț, pe data de 11 august 2015, prin care cere o clarificare. ”Prin prezenta vă rugăm să ne precizați modul de plată a orelor lucrate în cadrul SMURD de către asistenții medicali, medici și orelor de gardă efectuate de către medici în cadrul acestei structuri.” De ce a fost trimisă această adresă către DSP Neamț? Fiindcă una din atribuțiile DSP Neamț este aceasta: ”Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti monitorizează afişarea pe site-ul spitalelor publice a proiectelor bugetelor de venituri şi cheltuieli şi analizează execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli lunare şi trimestriale, pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii, pentru unităţile subordonate” – art. 9 din Regulamentul de organizare și funcționare a direcțiilor de sănătate publică.

Adresa din luna august rămâne fără răspuns, deși legea spune clar că o instituție publică este obligată să răspundă în 30 de zile la o solicitare. Reprezentanții Spitalului nu știu cum să procedeze, iar oamenii care au lucrat pe ambulanța TIM nu primesc banii pentru orele suplimentare lucrate în iulie 2015, ci doar sporul de 85% aferent orelor lucrate pe ambulanța TIM.

Situația se repetă și în lunile următoare: medicii fac ore suplimentare, acestea nu le sunt plătite fiindcă nu se găsește o soluție; în schimb, medicii și asistentele primesc sporul pentru munca pe ambulanața TIM. Statele de plată, pe care scrie ”CPU-SMURD”, sunt trimise la DSP Neamț și nu vine niciun semnal de alarmă dinspre cei care, conform legii, analizează cheltuielile în calitate de ordonator secundar de credite. Patru adrese a trimis Spitalul Roman către DSP Neamț pentru a clarifica situația plății orelor suplimentare în cazul medicilor. În ultima dintre acestea, Spitalul a cerut  ”înființarea unei linii de gardă CPU-SMURD”, argumentând cu numărul mare de solicitări și rezultatele intervenției cu ambulanța TIM. Abia pe 2 noiembrie 2015 DSP Neamț oferă un  răspuns la solicitările Spitalului Roman, adică la trei luni de la prima adresă trimisă la DSP.  Conducerea Direcției de Sănătate Publică explică că linia de gardă CPU-SMURD ”se înființează la propunerea unității sanitare cu avizarea de către Ministerul Sănătății și aprobarea administrației publice locale. Înaintarea documentației privind solicitările de mai sus vor fi însoțite de: aprobarea Ministerului Sănătății privind funcționarea ambulanței de tip C1 ”terapie mobilă intensivă” în municipiul Roman și datele privind adresabilitatea acesteia; listele cu medicii care vor asigura linia de gardă; fundamentarea în ceea ce privește cheltuielile totale de funcționare a liniei de gardă (…)”. Documentul trimis unității sanitare este semnat de Dan Morenciu –director executiv, Daniela Marcoci – director adjunct sănătate publică, Constantin Oprea – director adjunct economic (și membru în Consiliul de Administrație al Spitalului Roman) și Corina Borcea – de la Compartimentul Resurse Umane.

Prin urmare, DSP Neamț aruncă responsabilitatea exclusiv în sarcina Spitalului. În răspunsul de pe 2 noiembrie – la patru luni de la prima zi de activitate –  apare prima dată în discuție și avizul Ministerul Sănătății pentru funcționarea ambulanței TIM.  Fără niciun răspuns clar și fără nicio îndrumare, în ciuda solicitărilor, în decembrie, noua conducere a Spitalului decide să dea banii medicilor pentru orele suplimentare lucrate. Pe 16 decemrie 2015, Spitalul trimite un memoriu către Ministerul Sănătății referitor la înființarea liniei de gardă CPU-SMURD. Ministerul trimite memoriul la DSU, iar Raed Arafat – care, între timp, aflase că există o a doua ambulanță TIM în Neamț – spune că nu se poate așa ceva. Dar nici nu dispune, negru pe alb, oprirea activității, ci precizează doar că ambulanța ”va rămâne în coordonarea UPU-SMURD din cadrul Spitalului Județean de Urgență Piatra-Neamț”. Oprirea activității se va face abia după ce managerul Spitalului a cerut clarificări în scris către DSP Neamț și ISU Neamț. Continuarea o aveți în prima parte a acestei investigații, pe care o găsiți aici. De precizat că soluția cu o a doua linie de gardă a UPU Piatra-Neamț – punct de lucru Roman pare să fi venit, conform comunicării scrise interinstituționale, de la Ministerul Sănătății și nu de la DSU, după ce Ministerul pentru Dialog Civic a trimis Ministerului Sănătății spre analiză un memoriu al primarului Leoreanu.

Revenind la banii pe care asistenții și medicii i-au luat în intervalul  1 iulie 2015 – 18 martie 2016, am întrebat DSP Neamț în ce condiții s-a făcut plata cadrelor medicale din CPU care au lucrat și ambulanța TIM. ”Spitalul Municipal de Urgență Roman a pus la dispozție personal calificat din cadrul CPU al Spitalului Municipal de Urgență Roman. Angajatorul a efectuat plata personalului de pe ambulanța TIM în baza pontajului lunar întocmit pentru această activitate.” Un răspuns din care nu reiese că ar fi o problemă. Oricum, acest răspuns este ceva mai clar decât cel al Ministerului Sănătății, care spune doar că s-au alocat fonduri.

Am mai întrebat la DSP Neamț de ce nu s-a știut, în iulie 2015, că legea nu permite organizarea unei linii de gardă CPU-SMURD sau ce s-a schimbat în cele opt luni. Iar DSP a răspuns că Spitalul a făcut demersuri. Am mai întrebat și care sunt demersurile pe care le-a făcut DSP Neamț pentru ca ambulanța TIM să ajungă din nou la Roman. Iar răspunsul a fost că Spitalul Județean și Spitalul Roman fac demersuri.

Ceea ce nu spune DSP Neamț este faptul că instituția are doi reprezentanți în cadrul Consiliului de Administrație al Spitalului Roman și că era la curent cu întreaga situație încă de la început. Nu spune nici faptul că, la câteva zile de la momentul la care s-a dispus sistarea activității ambulanței TIM Roman a fost trimis un audit financiar la Spitalul Roman. Prin raportul datat 23 martie 2016, DSP Neamț impută Spitalului Roman 155.319 lei, sumă ce reprezintă contravaloarea sporurilor și a gărzilor pentru ambulanța TIM, a materialelor sanitare și a medicamentelor folosite pentru intervenții pe această autospecială.

Asta după ce timp de mai bine de opt luni, DSP Neamț nu atenționează cu privire la întocmirea stelor de plată și la acordarea banilor, adică a girat, tacit, acțiunile Spitalului Roman. După ce ambulanța TIM este trimisă la UPU Piatra-Neamț, aceeași instituție impută sumele și le cere înapoi de la medicii și asistenții care au desfășurat activități reale, la intervenții dintre cele mai complexe. Cel mai probabil, acest litigiu se va soluționa în instanța de judecată.

Repere:

  • pentru a pune în funțiune ambulanța TIM Roman, ISU Neamț a executat un ordin primit de la centru, nu a acționat de la sine putere, așa cum a lăsat de înțeles Raed Arafat;
  • pe ambulanța TIM aveau drept să lucreze patru medici și un rezident, nu doi medici, așa cum a afirmat Raed Arafat (declarația acestuia se regăsește în prima parte a investigației);
  • DSP Neamț a autorizat personalul medical care a lucrat pe autospecială și nu a contestat, timp de opt luni, statele de plată;
  • cel puțin două luni (ianuarie 2016 – martie 2016) a discutat Comisia Interministerială de Suport Tehnic despre situația ambulanței TIM Roman, fără a oferi o soluție clară;
  • după ce s-a dispus sistarea activității de la Roman, conducerea DSP Neamț ”și-a dat seama” că ar fi o problemă cu sumele plătite personalului medical;
  • ca răspuns la întrebarea înRoman.ro, Ministerul Sănătății nu a precizat că ar fi o problemă în plata cadrelor medicale. De ce s-au panicat cei de la DSP Neamț?
  • directorul executiv al DSP Neamț, Dan Morenciu, a refuzat să discute despre acest subiect, spunându-ne că instituția are purtător de cuvânt.

Articol scris de Teo Baciu

Jurnalist din 2007, cu experiență în presa locală și națională, bursieră în 2014 a programului "Bursele Europene pentru Jurnaliști în Dialog", coautor al portalului național justitiecurata.ro, premiată de Reprezentanța Comisiei Europene în România în cadrul concursului "Reporter și blogger european".

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.