Cotidian online independent

Orașul uitat: Cum a pierdut Romania iahtul regal Luceafărul din categoria ”tezaur”

Iahtul Nahlin a fost construit în 1930 pentru Lady Joule și apoi vândut, în anul 1934, regelui Edward al VIII-lea al Marii Britanii. Mare parte din idila dintre Edward al VIII-lea și Wallis Simpson, care a provocat abdicarea regelui, s-a consumat aici. În anul 1937, iahtul Nahlin a fost cumpărat de Guvernul condus de Gheorghe Tătărăscu, botezat Luceafărul și făcut cadou Majestății Sale Carol al II-lea. După 1948, comuniștii i-au schimbat numele în Libertatea și, începând cu anul 1976, iahtul regal a devenit hotel-restaurant pe faleza Dunării, la Galați. În anul 1998, Ministerul Culturii a clasificat iahtul regal în categoria ”tezaur” și un an mai târziu a fost vândut de firma care îl exploata, Regal SA, pentru suma de 265.000 de dolari. Cumpărătorul, firma engleză Edmiston & Co Ltd, l-a restaurat și apoi l-a revândut. Rebotezat Nahlin, iahtul regal al României navighează acum cu pavilion britanic.

Povestea de dragoste dintre regele Edward al VIII-lea al Marii Britanii și Wallis Simpson, care a și dus la abdicarea regelui, a adus României unul dintre cele mai luxoase și moderne iahturi din acea perioadă. Iahtul Nahlin, care a găzduit idila interzisă a regelui britanic, a fost vândut, în anul 1937, Guvernului României. Nahlin fusese contruit în anul 1930, comandat de Lady Joule, la șantierul naval John Brown & Co Ltd, din orașul scoțian Clydebank. În anul 1934, după ce a străbătut o bună parte din oceanele lumii, Lady Joule a vândut iahtul Casei Regale Britanice. Intrat în dizgrație odată cu regele Edward al VIII-lea, Nahlin a fost cumpărat de Guvernul condus de Gheorghe Tătărăscu,  pentru suma de 120.000 de lire sterline. Nava de agrement i-a fost făcută cadou Regelui României Majestatea Sa Carol al II-lea.

Rebotezat Luceafărul și cu tricolorul la pupă, iahtul a părăsit Scoția pe data de 3 septembrie 1937, avându-l comandant pe locotenent-comandorul Josef Rășcanu. Trei zile mai târziu, Luceafărul a acostat în portul Constanța. După încă un an, iahtul regal ajunge prima dată în Galați, orașul în care va eșua 28 de ani mai târziu. Regele Carol al II-lea al României, ministrul de externe al Poloniei – colonelul Beck, și ministrul de externe român Nicolae Petrescu Comnen s-au întâlnit pe iahtul Luceafărul, în portul Galați, pentru discuții politice, la data de 18 octombrie 1938. Zece ani mai târziu, în anul 1948, comuniștii au preluat iahtul regal Luceafărul, au înlăturat blazoanele și simbolurile regale și au predat nava Comisiei de inventariere și conservare. După ce i-a fost schimbat numele în Libertatea, iahtul regal a ajuns, în anul 1976, hotel-restaurant pe faleza Dunării din Galați. După Revoluție, a fost devalizat timp de patru decenii, apoi preluat pentru exploatare de firma Regal SA, societate comercială care administra câteva restaurante.

Citește articolul integral aici!

Acest articol a fost realizat în cadrul programului ”Orașul uitat. Dă viață monumentelor!”, derulat de Freedom House România, în parteneriat cu HotNews.ro, înRoman.ro, Viața Liberă, Info Sud-Est, Vrancea24.ro, Ziarul de Iași, BanatulAZI, Știri din Banat, Expres de Banat.

Sursă justitiecurata.ro
Abonează-te la newsletter!
Nu rata nici o știre! Trimitem un email în fiecare dimineață cu ultimele știri.
Te poți dezabona oricând.
S-ar putea să-ți mai placă și

Lasă un răspuns

Adresa dvs. de e-mail nu va fi publică.