Cotidian online independent

Aleșii județului nu pot să… facă curățenie: managmentul deșeurilor, un proiect nefuncțional

Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) în județul Neamț este un proiect de 176.992.016 lei, 98% din această sumă reprezentând bani de la Fondul European de Dezvoltare Regională și bugetul de stat. Scopul acestui proiect este acela de gestionare eficientă și cât mai prieteneoasă cu mediul a gunoaielor pe care le produc nemțenii. Implementarea acestui proiect a dat mari bătăi de cap autorităților județene în ultimii opt ani, iar rezultatul este o infrastructură care nu poate fi utilizată.

SMID Neamț a fost declarat proiect nefuncțional în februarie, adică proiect care nu servește scopului pentru care au fost cheltuiți banii. SMID e în etapa de implementare până la data de 17 noiembrie 2017, cu posibilitate prelungire până la data de 31 decembrie 2018, pentru a fi pus în uz în conformitate cu reglementările Comisiei Europene, Decizia CE nr. C/2015/2771 (adică cel târziu până la data de 31 martie 2019).

Conform regulilor europene, proiectele nefuncționale trebuie monitorizate îndeaproape de autoritățile de gestionare până când acestea vor deveni funcționale și operaționale. În plus, autoritățile de gestionare trebuie să raporteze Comisiei la fiecare șase luni toate măsurile luate pentru finalizarea proiectelor și avansarea finalizării. În cazurile în care proiectele vor fi tot nefuncționale în martie 2019, Comisia Europeană va proceda la recuperarea fondurilor alocate întregului proiect. Costurile proiectelor ar trebui suportate de bugetul național.

Pentru a evita dezastrul, cinci operatori ar trebui să facă acest proiect să funcționeze. Însă doar două contracte au fost atribuite până acum: contractul de operare în zona 3 (Tîrgu Neamț) și contractul de operare în zona 4 (Bicaz). Operatorul zonal (adică cel care strânge deșeurile de la consumatori, le transportă la stația de transfer și, eventual, le sortează) de la Bicaz este SC Edil Industry SRL Iași; în zona 3, licitația a fost câștigată de asocierea formată din SC Rossal SRL Roman și SC Diasil Service SRL Suceava.

Procedura de licitație demarată pentru zona 2 (Roman) în data de 14 iunie 2017 a fost suspendată în SEAP pe 21 august, ca urmare a contestației făcute de un operator economic, cauza fiind în  curs de judecare. Această procedură de licitație (a doua prin care se încearcă atribuirea contractului de concesiune) urmează a fi reluată după soluționarea prin hotărâre definitivă a litigiului.” – răspuns al Consiliului Județean Neamț, remis înRoman.ro

Pentru zona 1 (Piatra-Neamț), procedura a fost validată de autoritățile centrale, dar anunțul de concesiune se va publica după ce se clarifică situația zonei 2, fiindcă documentațiile pentru cele două zone sunt similare. O a treia problemă se numește depozitul ecologic de la Girov; nici acolo nu există operator desemnat, deși contractul de delegare a operării depozitului a fost scos pe SEAP în august 2014. A existat o contestație la licitație, instanța a respins-o; însă, între cele două momente au trecut trei ani.

Un alt impediment major în reluarea procedurilor de atribuire a contractelor de delegare rămase a fost, pe lângă modificarea în cursul anului 2016 a legislației privind achizițiile publice, introducerea, la 1 ianuarie 2017, a taxei de depozitare de 80 de lei/tonă. Aplicarea acestei taxe a fost suspendată începând cu 1 iulie 2017, până la 1 ianuarie 2019. – răspuns al Consiliului Județean Neamț, remis înRoman.ro

Reprezentanții Consiliului Județean Neamț a precizat că vor relua procedurile de licitație pentru desemnarea operatorilor pe zona 2, zona 1 și depozitul de la Girov.

depozitul ecologic de la Girov

Toate aceste întârzâieri au creat la Roman o problemă suplimentară: înființarea și închiderea gropii de gunoi provizorii. În cadrul SMID, vechea groapă de gunoi de la Roman a fost astupată și a fost amenajat un deal cu iarbă verde. Însă, imediat lângă aceasta a fost amenajat, cu îngăduința tuturor autotrităților, o groapă de gunoi „temporară”, dar care are deja o vechime de câțiva ani. Ideea inițială era ca la groapa temporară să fie strâns gunoiul până când se stabilește un operator pentru depozitul ecologic de la Girov. Depozitul de la Girov a fost deschis printr-un artificiu (gestionare din partea Consiliului Județean până la desemnarea unui operator privat), dar gunoiul a rămas la Roman. Pe motiv de cost, după cum susținea administrația locală la acel moment. Groapa a tot crescut  până nu a mai fost loc, iar acum gunoiul ajunge direct la Girov.

Din luna aprilie am luat decizia interzicerii depozitării deșeurilor la depozitul temporar. Acest depozit, din discuțiile pe care le-am avut cu reprezentanții Gărzii de Mediu, a fost motivul pentru care Rossal SRL, firma care îl operează a fost amendată de mai multe ori. În momentul de față s-a declanșat un litigiu între societatea Rossal și Primăria Roman în sensul în care noi înțelegem că transportul la Girov a deșeurilor din acest depozit cade în sarcina firmei care deține autorizația de mediu, în timp ce Rossal susține că Primăria este cea care trebuie să plătească. Urmează, pe calea instanțelor judecătorești să se stabilească cine are responsabilitatea aceasta.”

Lucian Micu, primarul municipiului Roman

Între timp, romașcanii suportă costurile suplimentare cu transportul la Girov al gunoiului nesortat, în timp ce o stație de sortare și una de transfer realizate la Cordun (și cu toate dotările la cheie) în cadrul SMID stau în conservare de mai bine de trei ani.

Stația de sortare – o investiție care zace neutilizată.
S-ar putea să-ți mai placă și

Lasă un răspuns

Adresa dvs. de e-mail nu va fi publică.