Experții Comisiei Europene (CE) vor sta în regiunea Nord-Est, pentru a analiza de ce această regiune este una dintre cele mai sărace din Uniunea Europeană. Această acțiune este parte a unui priect-pilot inițiat de Comisia Europeană. Lansarea acestui proiect a avut loc la București, la sfârșitul săptămânii trecute, în prezența comisarului european petru politică regională Corina Crețu. La eveniment a fost prezent și directorul general al Agenției pentru Dezvoltare Regională (ADR) Nord-Est, Vasile Asandei.
”Am particpat, joi, la mai multe întâlniri, între care o întâlnire cu doamna comisar european Corina Crețu și domnul viceprim-ministru Vasile Dîncu, ocazie cu care s-a lansat practic acest proiect pilot al Comisiei Europene pentru regiuni mai puțin dezvoltate. Proiectul se adresează regiunii noastre, regiunii Nord-Est din România și regiunea Nord-Vest din România, împreună cu alte două regiuni din Polonia. Pe parcurs se vor alătura și alte regiuni din Europa, regiuni mai puțin dezvoltate. Proiectul are în vedere sprijinirea acestor regiuni pentru a face o evaluare a cauzelor pentru care sunt mai puțin dezvoltate sau creșterea economică este mult prea mică. Experți ai Comisiei Europene, ai Joint Research Centre (Centrul de Cercetare al Comisiei Europene), experții noștri și experți de la nivel guvernamental vor face o analiză detaliată a cauzelor pentru care s-a ajuns la această situație, a avantajelor competitive și se va stabili modul în care trebuie acționat în viitor, inclusiv cum vor trebui direcționate mai bine fondurile de investiții europene sau guvernamentale pentru ca nivelul de dezvoltare să fie mai accentuat”, a afirmat Vasile Asandei, directorul general al ADR Nord-Est.
Analiza situației regiunii Nord-Est a început înainte de evenimentul de lansare. ”Am avut deja o întâlnire cu doi experți în urmă cu două săptămâni. Vor veni în România, vom definitiva, în zilele următoare, un plan de acțiune pe acest proiect. Experții care vor veni în România vor lucra împreună cu noi și nu numai cu noi, ci cu toți factorii interesați din regiune; asta însemnând mediul universitar, mediul privat, administrația publică. De asemenea, se va lucra cu ministerele, cu instituțiile guvernamentale, pentru a pune de acord politicile guvernamentale cu cel de la nivel regional. În interiorul regiunii, noi vom evalua fiecare zonă, fiecare județ, cu potențialul și cu problemele lui, dar și aspecte care sunt adresabile întregii regiuni. Se urmăresc probleme structurale, dar și probleme punctuale”, a precizat Vasile Asandei.
Directorul ADR Nord-Est a explicat că proiectul nu va duce la un efect imediat pentru locuitorii regiunii. În primul rând, pentru că analiza va dura până în 2017, urmând ca anul viitor să se stabilească domeniile de acțiune. În al doilea rând, pentru că orice decizie luată va avea nevoie de timp pentru implementare. ”Mai întâi vom vedea care sunt concluziile experților. Acele concluzii vor fi prezentate la nivel regional și guvernamental, urmând să se stabilească niște măsuri în funcțiile de concluziile respective. Cu privire la autostrada Iași – Târgu Mureș, bine-nțeles că este o prioritate pentru regiunea noastră. Noi avem, însă, în vedere, să descoperim ce putem face chiar și fără autostradă. Este clar că în următorii ani, cel puțin, această , autostradă nu va exista. Chiar dacă se modifică prioritățile în MasterPlan-ul de transport și aceasta va fi pusă în plan pentru a fi construită, va dura până când va fi realizată efectiv. Prin urmare, nu putem sta să așteptăm să se realizeze autostrada și încercăm să vedem care sunt alte acțiuni, alte puncte, alte domenii pe care se poate acționa ca să ne dezvoltăm. Să vă dau și un exemplu din perspectiva aceasta: Iașiul este cel mai dezvoltat oraș din regiunea noastră, cu o dinamică a dezvoltării mult mai accentuată decât celelalte orașe. Orașul este la marginea regiunii, nu are alte infrastructuri decât cele de care dispun și celelalte orașe. Prin urmare, sunt domenii în care putem acționa și care să contribuie la dezvoltare, chiar și în lipsa autostrăzii. Ne concentrăm pe lucrurile pe care le putem face fără autostradă și încercăm să convingem, cât putem, factorii de decizie să ia această autostradă. Urmează să vedem care vor fi concluziile expertizelor realizate în cadrul proiectului. La finalul proiectului vom vedea care sunt deciziile guvernamentale”, a mai spus Vasile Asandei.
„Peste 231 de miliarde de euro au fost disponibile prin politica de coeziune pentru regiunile mai puțin dezvoltate ale Europei în perioada 2007 – 2013. Realitatea ne arată însă că aceste regiuni au înregistrat evoluții diferite. Regiuni similare, care beneficiază de sprijin asemănător din partea Uniunii, au căi diferite de dezvoltare: unele prosperă, altele rămân în urmă. O prea mare parte din populația României se luptă cu sărăcia și este departe de standardul de viață occidental. Din acest motiv, acest proiect reprezintă o prioritate a mandatului meu. Încercăm să identificăm, alături de autoritățile naționale și locale, problemele structurale care împiedică sau încetinesc dezvoltarea acestor regiuni. Soluțiile propuse vor asigura succesul proiectelor europene, care vor genera creștere economică și locuri de muncă”, a subliniat comisarul european Corin Crețu, la momentul lansării acestui proiect.