Site icon inRoman.ro

Lecție despre stereotipuri și diversitate la LPS Roman

lectia de stereotipuri 11

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a derulat, săptămâna aceasta, la Liceul cu Program Sportiv (LPS) Roman, o nouă acțiune din cadrul proiectului ”Predau diversitatea la orele mele și elevilor le place!”. A treia activitate din acest proiect a fost întâlnirea cu reprezentanți ai Consiliului elevilor, cu Consiliul Părinților și cu reprezentanții mass-media.

”Proiectul mi-a surâs din prima clipă când am citit anunțul Centrului pentru Jurnalism Independent: căutăm 20 de profesori inimoși, care să predea diveristate elevilor la ore. Acest ”căutăm profesori inimoși m-a făcut să accesez aplicația, să trimit CV-ul și scrisoarea de intenție către CJI, chiar în ultima zi înainte de a epuiza termenul-limită și fără prea mari speranțe, vă mărturisesc. Răspunsul a venit prompt: ați fost selectată. A urmat o școală de vară de o săptămână în care, alături de doamnele din CJI și de specialiști în educație din Norvegia, doamna Heidi Biseth, ne-a explicat ce activități frumoase și ce metode interesante putem aplica la clasă, împreună cu elevii, pentru a-I face să înțeleagă cât de diverși suntem, ce reprezintă diversitatea și cum putem respecta diversitatea. Am început activitățile în toamnă, alături de colegii mei profesori, o activitate la unele clase am făcut-o de Ziua Toleranței, apoi am avut o întâlnire cu colegii în care ne-am stabilit un plan de activități, ce teme putem aborba la dirigenție referitor la diversitate și la fiecare disciplină”, a spus Irina Pătrăuceanu, singuru profesor din județul Neamț selectat în cadrul acestui proiect.

”Citind aplicațiile profesorilor, simțeai cum din unele din ele transpare energie. Că altfel, pe hârtie, toate aplicațiile au fost minunate, oameni cu multe școli, cu doctorate, cu zeci de proiecte făcute. Din unele din aceste aplicații simți cum iese omul din hârtie și de-abia am așteptat să o cunosc pe doamna Pătrăuceanu. Am asistat deja la o primă activitate și m-am simțit foarte bine.  Noi vrem să discutăm despre stereotipuri. Cum este cel din anunțul în care se spune că un agajator caută femeie de serviciu, iar în paranteză scrie că poate fi și bărbat. La o discuție cu elevii am aflat că femeile pot face orice fel de meserie; bărbații nu pot să fie educatori la grădiniță, că nu au răbdare. Așa lucrează stereotipurile; atașăm aceste etichete unor oameni pe care nu îii cunoaștem sau unor situații pe care nu le cunoaștem, sau pe care le cunoaștem foarte superficial. Stereotipurile apar în materialele jurnalistice, apar în emisiunile de divertisment. Și e suficient să amintesc de u titlu de emisiune: ”Cu blondele nu te pui”. Bine, dar cu bruntele de ce te-ai pune? Apar în filme, în cărți, în reclame, în selecția prezentatorilor. Discriminarea apare în selecția invitaților. Câte femei ați văzut invitate să vorbească despre politică externă, dacă nu o punem la socoteală pe doamna Tatotiu, care se pricepe la toate. De asemenea, apare în promovarea posturilor de conducere”, le-a spus celor prezenți Ioana Avădani, director executiv al CJI. Ea le-a explicat tinerilor despre influența jocurilor pe calculator asupra modului de a percepe realitatea din viața reală și le-a arătat elevilor cum stereotipurile apar chiar și în manualele școlare. Pe baza unei imagini dintr-un abecedar, tinerii au văzut că toate personajele masculine – bunicul, tata și băiatul – sunt așezați și desfășoară activități intelectuale, în timp ce personajele feminine – bunica, mama, fiica –  stau în picioare și doar se uită la personajele masculine. Un alt exemplu de stereotip a fost cel referitor la Amal Alamuddin, avocat de succes în drepturile omului, cu o carieră impresionantă pe plan internațional, dar care este cunoscută de cei mai mulți doar ca soția actorului George Clooney. Mai apoi a venit rândul elevilor să aducă exemple de stereotipuri din viața reală.

În cadrul acestui proiect, pe lângă metode de predare, profesorii au învăţat şi cum să implice comunitatea în proiectele şcolii, pornindu-se de la premisa că educaţia privind respectul pentru drepturile omului trebuie să înceapă cât mai devreme. Proiectul „Predau diversitate la orele mele şi elevilor le place!” este derulat de CJI, în parteneriat cu organizaţia norvegiană Norsensus Media Forum, în perioada mai 2015 – aprilie 2016. LPS Roman este singura unitate de învăţământ din judeţul Neamţ implicată în această acţiune.

lectia de stereotipuri 11
Exit mobile version