Romașcanii aproape au rămas fără transport în comun
Teo Baciu
Transportul în comun, o preocupare a romașcanilor care nu au autoturism personal și vor să se deplaseze pe distanțe mai mari în oraș, a devenit motiv de interpelare publică din partea senatorului Dan Manoliu. Parlamentarul cere Primăriei Roman să ia măsuri, după ce mai mulți cetățeni i s-au plâns că sunt obligați să-și facă abonamente pentru a merge pe anumite trasee.
“În prezent, transportul a devenit un element indispensabil vieţii. Constat cu tristeţe faptul că la Roman nu toţi cetăţenii au posibilitatea de a se deplasa cu un mijloc de transport public. Romaşcanii caută răspuns acum la întrebarea: Este sau nu normal ca în Roman să nu existe mijloc de transport în comun pentru toată lumea? Oamenii vorbesc despre o nedreptate, aceea de a atribui licenţă numai la orele de vârf şi acces la mijlocul de transport doar pentru cei care au un abonament. Şi cei care nu au abonament cum ajung la serviciu, cum ajung la ieşirea din oraş, în zona Dedeman? Cred că administraţia locală are datoria de a le răspunde la aceste întrebări romaşcanilor. Rog administraţia locală să revină asupra deciziei, să gândească un orar cu frecvență a mijloacelor de transport, între 15 minute, 30 de minute și o oră, în funcție de cât de solicitată este fiecare rută. Menţionez că am preluat această problemă direct de la romaşcani, solicit ca primăria Roman să le răspundă acestora cât mai curând posibil”.
senator Dan Manoliu, preşedinte PSD Roman
La două zile a venit și răspunsul Primăriei Roman. Administrația locală susține că, de la 1 iunie, nu mai există decât o firmă care să opereze pe traseele votate de Consiliul Local pentru transportul în comun.
”Din păcate, la această oră, din cele 5 trasee existente la nivelul municipiului Roman, doar 2 mai sunt funcţionale, neexistând interes din partea operatorilor. De la 1 iunie, o firmă a solicitat rezilierea contractului pentru două trasee, deoarece nu a mai putut susţine această activitate. Primăria Roman va scoate din nou la licitaţie traseele, în speranţa că se vor găsi operatori de transport interesaţi, însă administrația publică locală nu poate impune agenţilor economici să presteze acest serviciu în folosul comunității. Mai mult, pentru îmbunătățirea serviciilor privind transportul public în comun, primarul Lucian Micu a discutat cu reprezentanții Serviciului autorizări, comercial, transport din cadrul Primăriei municipiului Roman pentru ca, pe viitor, firmelor de transport să li se solicite să facă dovada că dețin mașini moderne, cu sistem de climatizare și utilate inclusiv cu rampe pentru transportul persoanelor cu dizabilități. Important este de știut că, în baza experiențelor din ultimii 10 ani în care solicitările au fost scăzute, administrația locală se poate afla în situația de a fi nevoită să subvenționeze acest serviciu, ceea ce, dacă se va aplica măsura, va determina scăderea bugetului dedicat investițiilor. Totodată, îi aducem la cunoștință senatorului Dan Manoliu faptul că în Roman, ca în orice alt oraș mare, sunt mai multe tipuri de stații de așteptare: sunt stații ce sunt destinate transportului public în comun – gestionate de Primăria Roman, stații pentru transportul regulat special – folosite exclusiv de angajații societăților private și stații pentru transportul interjudețean – care se adresează clienților care vor să ajungă în alte localități. Așadar, administrația locală poartă răspunderea stațiilor și a respectării orarului doar pentru cele destinate transportului public în comun. Ne surprinde incapacitatea unei persoane care ocupă o funcție de înaltă responsabilitate de a înțelege legislația actuală, Primăria Roman propunând scoaterea la concesiune a traseelor, nicidecum oferirea de ”licențe”, cum spune senatorul romașcan Manoliu, ”pentru orele de vârf şi acces la mijlocul de transport doar pentru cei care au un abonament” . Orice cetățean care așteaptă în stație arată abonamentul sau plătește un bilet și i se permite accesul în mijlocul de transport. Este drept că, tot la solicitarea cetățenilor municipiului Roman, dacă se va impune, se pot face noi stații de așteptare, acoperite, moderne. Aceasta este o dorință împărtășită și de conducerea Primăriei municipiului Roman, însă, subliniem, transportatorii nu pot fi obligați să presteze acest serviciu, iar bugetul administrației publice locale nu-și permite investiții în autobuze de transport public, cu atât mai mult cu cât în trecut acestea au circulat goale și costurile au fost suportate de municipalitate, adică de cetățeni. O analiză și o dezbatere publică cu cetățenii care folosesc și vor să folosească mijloacele de transport este o idee foarte bună, la care Primăria îi va invita și pe reprezentanții Parlamentului și ai celorlalte instituții abilitate să atragă fonduri către administrația locală și, împreună, să găsim soluții și mai ales banii din care să le oferim alternative romașcanilor pentru a se deplasa în oraș.” – comunicat de presă Primăria Roman
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.