Ajutorul de deces a ajuns aproape de 1.000 de euro, ca urmare a modificărilor aduse prin adoptarea Legii bugtului asigurărilor sociale pe anul 2018.
Cuantumul ajutorului de deces a fost stabilit în sumă de 4.162 lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului şi în sumă de 2.081 lei în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului.
Noile cuantumuri se acordă pentru decesele survenite începând cu data de 6 ianuarie 2018, pentru decesele survenite în perioada 01 – 05 ianuarie 2018 cuantumul ajutorului de deces fiind cel stabilit prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017, și anume: 3.131 lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, respectiv 1.566 lei în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului.
Conform legislației în vigoare, ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare de instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului (sau al unui membru de familie al acestuia) și de casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului (ori al unui membru de familie al acestuia).
Documentele doveditoare pentru obținerea ajutorului de deces sunt următoarele:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 11;
- certificat de deces (original şi copie);
- act de identitate al solicitantului (original şi copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
- act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
- adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
Pentru solicitanții de ajutor de deces aferent persoanelor asigurate, depunerea documentelor se realizează la Biroul Evidență Contribuabili, aflat la etajul I al Casei Județene de Pensii Neamț. Verificarea calității de asigurat se face pe baza unei adeverințe, emise în acest sens de către angajator, și a Registrului asiguraților sistemului public de pensii.