Site icon inRoman.ro

În timp ce politicienii se contrazic, o asociație spune exact care este situația Autostrăzii Unirii

autostrada tuneluri

Vicepreședintele PNL, Laurențiu Leoreanu, i-a acuzat pe deputații PSD și ALDE că au respins proiectul legii privind construirea autostrăzii Iași – Târgu Mureș. Votul din Comisia de Administrație a Camerei Deputaților a avut loc miercuri, 7 februarie, iar proiectul legislativ inițiat de PNL a fost respins.

Deşi noul program de guvernare al PSD vorbeşte despre autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, partidul condus de Liviu Dragnea ne demonstrează, încă o dată, de ce acesta nu este altceva decât maculatură. Azi (n.r. – miercuri, 7 februarie), în Comisia de Administraţie de la Camera Deputaţilor, grupul PSD-ALDE a votat împotriva legii privind aprobarea construcţiei Autostrăzii Unirii (Iaşi-Târgu-Mureş), proiect pe care l-am iniţiat împreună cu mai mulţi colegi. Cu toate că Senatul adoptase proiectul de lege şi Consiliul Legislativ avizase favorabil propunerea legislativă, argumentând că nu sunt bani, deputaţii lui Liviu Dragnea au votat împotrivă. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că există deja un studiu de fezabilitate realizat pentru aceasta autostrada pe care vor să-l arunce la gunoi.

deputat Laurențiu Leoreanu, vicepreședinte PNL

Senatorul Dan Manoliu a ținut să îl contrazică pe deputatul Leoreanu, dar nu a oferit alte argumente decât acelea că autostrada este inclusă în masterplan și că proiectul este asumat prin programul de guvernare.

Spre corecta informare a cetățenilor, Legea are termen de finalizare anul 2020. Comisia de buget-finanţe a Senatului a aprobat propunerea legislativă privind construcţia autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. La finalul lui 2017, proiectul a fost adoptat tacit de Senat, plecând la Camera Deputaţilor. Autostrada  Unirii apare în programul de Guvernare PSD și este un proiect asumat.  România are un Master Plan pe transport aprobat în 2016 şi acolo este prinsă şi Autostrada Târgu Mureş-Iaşi.   Sectorul Târgu Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ are perioadă de implementare după 2020. Tronsonul Târgu Neamț-Iaşi are perioadă de implementare 2016-2020. Autostrada Iași-Târgu Neamț-Târgu Mureș reprezintă soluția pentru o dezvoltare durabilă a regiunii noastre și o șansă reală pentru cetățeni la un nivel de trai mai bun.

senator Dan Manoliu, președinte PSD Roman

Între timp, Asociația ProInfrastructură arată care situația reală a acestui proiect despre care autoritățile vorbesc de mai bine de un deceniu, dar pentru care nu fac aproape nimic. Ultima „ispravă” a autorităților a fost rezilierea unui contract privind actualizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureș – Ditrău.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere își bate joc în continuare de Moldova prin REZILIEREA contractului (în data de 19 ianuarie 2018) privind actualizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureș-Ditrău din Autostrada A8. Prin această decizie catastrofală, la 159 de ani de la Mica Unire, în anul Centenarului Marii Uniri, CNAIR condamnă Moldova la subdezvoltare și izolare. Nevoia stringentă a unei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania (și mai departe de Europa) a ajuns unul dintre cele mai mediatizate subiecte datorită societății civile tot mai implicate. În urma conferințelor și dezbaterilor publice, a reportajelor și interviurilor din presă, a deplasărilor în teren și a investigațiilor ONG-urilor de mediu și a tuturor activităților întreprinse de cei care își doresc cu sinceritate această autostradă, acțiunile autorităților la nivel politic au început să se vadă, lansând chiar un proiect de lege care susține investiția. Toți actorii implicați au cerut CNAIR să ridice suspendarea contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate (SF) pe secțiunea Târgu Mureș-Ditrău și să lanseze licitațiile de actualizare SF pentru segmentele Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni. Fără acești pași critici nu se poate obține Acordul de Mediu (AM). Fără AM nu se poate emite Autorizația de Construire (AC), deci nu se pot începe lucrările în teren. Așadar, cel mai probabil se va ajunge în același loc, CNAIR fiind nevoită să re-lanseze licitația pentru completarea acestui studiu. Anul 2018, cu o încărcătură istorică deosebită, va fi încă un an pierdut pentru Autostrada A8! Mai mult, proiectantul (Search Corporation) al cărui contract tocmai a fost reziliat poate cere despăgubiri în instanță (cu șanse foarte mari de reușită), daune care vor fi plătite tot de români! Solicităm oficialilor din Ministerul Transporturilor să demită de urgență conducerea CNAIR care, în ultimul an, a bătut toate recordurile de incompetență, fugă de răspundere și subminare a dezvoltării economice.

comunicat Asociația ProInfrastructură

 

 

Exit mobile version