Telescopul care duce Galațiul printre stele – o poveste de succes construită cu fonduri europene

20

Oricine navighează vreodată prin constelațiile Cassiopeia, Andromeda sau Cepheus, să nu se mire dacă va descoperi acolo, la sute sau mii de ani lumină de Pământ, o stea variabilă ce poartă numele Galațiului. Și nu ar trebui să se mire nici dacă va afla că unul dintre „frații” mai mici ai telescopului Hubble se găsește la Galați, la Observatorul Astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Științe ale Naturii „Răsvan Angheluță”. În jurul acestui Observator și al Planetariului, grație investițiilor de aproape 500.000 euro făcute printr-un proiect PHARE cu fonduri europene, s-a format în ultimul deceniu un prestigios centru de cercetare și de instruire a celor pasionați de astronomie și astrofizică.

Plantetariul și observatorul astronomic Galați

Când te afli lângă imensul telescop, ce pare mai mult o piesă de artilerie și mai puțin un instrument de cercetare a spațiului, simți instinctiv forța întregii mașinării ce se ridică din spatele acoperișului retractabil. Din centrul de comandă, cu ajutorul calculatoarelor și a softurilor specializate sunt alese țintele și conduse observațiile astronomice, veritabile călătorii în timp și spațiu. În prima linie a exploratorilor se află membrii Astroclubului „Călin Popovici”, inițiat chiar de muzeograful Ovidiu Tercu, coordonatorul Observatorului Astronomic.

„Eu sunt inginer de profesie, dar astronomia este viața mea. Și uite că „s-au aliniat planetele” să putem realiza acest Observator Astronomic și Planetariul. Astronomia este considerată la noi o materie „de nișă”, la școală dacă apare pe undeva ca materie facultativă, grație unor profesori de fizică entuziaști. Dar sunt foarte mulți oameni pasionați de astronomie – și tineri, și mai puțini tineri – iar acest Observator vine în întâmpinarea pasiunii lor. Nu stăm închiși cu telescoapele într-un „turn de fildeș”, prin munți, ci este un…

Citește tot articolul pe PressHub.ro!

Articol realizat pentru PressHub.ro de Viața Liberă Galați în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio. Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Abonează-te la newsletter!
Nu rata nici o știre! Trimitem un email în fiecare dimineață cu ultimele știri.
Te poți dezabona oricând.

Fii primul care află! Primești notificări imediat ce am publicat un articol.