Ați descoperit vreodată cu groază că copilul dumneavoastră a cumpărat fără să vrea dragoni sau prințese virtuale de sute de euro? Cu peste 350 milioane de jucători online, UE este, cu siguranță, una dintre piețele cele mai profitabile din lume pentru consumul de jocuri online.
În 2013, în urma unui mare număr de plângeri cu privire la achizițiile integrate în aplicații și, în special, la cumpărăturile accidentale făcute de copii, autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor și Comisia Europeană le-au cerut companiilor Apple și Google și Federației Softurilor Interactive din Europa să vegheze ca:
- jocurile promovate ca „gratuite” să nu inducă în eroare consumatorii cu privire la costurile reale implicate;
- jocurile să nu incite în mod direct la cumpărarea de produse;
- consumatorii să fie informați clar cu privire la modalitățile de plată și să nu fie debitați fără consimțământul lor explicit.
Ca răspuns, Google a încetat să utilizeze termenul „gratuit” în cazul jocurilor care conțin cumpărături integrate în aplicații și a elaborat instrucțiuni pentru ca dezvoltatorii săi de aplicații să împiedice încurajarea directă a copiilor. În mod similar, și-a adaptat setările implicite, astfel încât plățile trebuie autorizate înainte de fiecare achiziție făcută în cadrul aplicației. Din păcate, până la data scrierii articolului Apple nu a luat nicio măsură concretă în acest sens.
Dacă sunteți părinte, verificați dacă în jocurile online este prezent logoul PEGI (Sistemul paneuropean de clasificare a jocurilor). Acest sistem de clasificare a conținutului, dezvoltat de Federația Softurilor Interactive din Europa, le permite furnizorilor de servicii să-i afișeze logoul numai dacă se angajează să nu admită pe site-urile lor de internet niciun conținut ilegal sau ofensator, precum și să protejeze viața privată a tinerilor care participă la jocuri online.