Legislația europeană le oferă consumatorilor drepturi importante, pe care statele membre sunt obligate să le garanteze prin legile pe care le adoptă la nivel național. Consumatorii au dreptul să fie conectați la electricitate, precum și dreptul de a alege orice furnizor de energie electrică care își oferă serviciile la nivel local. Dar oare ce se întâmplă în cazul în care persoanele nu sunt mulțumite de furnizorul lor? Potrivit legislației europene, toți consumatorii au dreptul de a-și schimba simplu și rapid furnizorul (în general în termen de 21 de zile), fără a plăti ceva în plus.
Toți furnizorii de energie sunt obligați să ofere informații clare despre contract înainte de a le cere clienților să îl semneze. De asemenea, ei trebuie să anunțe clientul dacă contractul se modifică (de exemplu dacă cresc costurile) și, dacă un client nu este mulțumit de noile condiții contractuale propuse, să le dea posibilitatea de a pune capăt contractului (și de a semna un contract cu un alt furnizor). Furnizorii de electricitate trebuie să pună la dispoziția clienților informații exacte și actualizate privind consumul și să se asigure că facturile reflectă consumul real. Obiectivul UE este de a înlocui, până în 2020, cel puțin 80 % dintre contoarele de energie electrică cu contoare inteligente, fără costuri suplimentare pentru consumator. Contorizarea inteligentă poate contribui la reducerea considerabilă a consumului de energie electrică, conducând la facturi mai mici pe viitor.
Legislația europeană prevede și soluționarea rapidă și ușoară a plângerilor și litigiilor referitoare la facturile de energie, prin simpla depunere a unei plângeri la furnizorul dumneavoastră de electricitate. Iar în cazul în care problema nu se rezolvă pe această cale, clienții din fiecare stat membru au dreptul de a trimite o plângere unui organism național independent, care este obligat să ofere o soluție alternativă necostisitoare, promptă și echitabilă.