Deputatul Laurențiu Leoreanu cere socoteală ministrului Educației pentru situația actuală din învățământul românesc. Parlamentarul romașcan spune că România a ratat toate țintele asumate în Strategia Europa 2020 la capitolul Educație.
„Vorbim de trei măsuri obligatorii cu o serie de prevederi de bun simț pentru un stat european: reducerea ratei abandonului școlar la 11,3%, creșterea procentului persoanelor cu studii superioare pentru categoria de vârstă 30 – 34 de ani și creșterea procentului din PIB alocat cercetării la 2%. Nu doar că nu am reușit să atingem aceste ținte, ci chiar am stagnat sau regresat. Cum arată Educația din România, pe cifre? Suntem pe locul 3 în Uniunea Europeană în ceea ce privește abandonul școlar, rata fiind de 18%. Suntem pe ultimul loc în UE la numărul de persoane cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani cu studii superioare, cu un procent de 27% față de media europeană de 40%. Iar dacă ne referim la cea de-a treia dintre măsurile asumate de România, și anume procentul din PIB alocat cercetării…surpriza! Am căzut o poziție și anul acesta am revenit pe ultimul loc în UE, cu doar 0,5% din PIB alocat acestui sector. Deja nu mai este rușinos, este revoltător! Cum credeți că explică doamna Ecaterina Andronescu aceste cifre? Prin declarații aiuritoare, cum sunt cele prin care neagă abandonul școlar și spune că cifrele sunt așa de mari pentru că nu sunt numărați cei plecați în străinătate.”
Laurențiu Dan Leoreanu, deputat PNL
Deputatul Leoreanu a adăugat că ministrul Educației trebuie să explice public acest eșec și că Ecaterina Andronescu nu are nicio scuză, deoarece se află la al patrulea mandat în acest minister.
„Știm că e ocupată să implementeze pe repede înainte așa- zise reforme peste reforme pentru că se apropie sfârșitul de mandat și nu a făcut nimic pentru Educație, dar o rugăm să coboare puțin din turnul de fildeș și să ne explice situația! Măcar atât merită elevii, dascălii și părinții din România.”
Laurențiu Dan Leoreanu, deputat PNL
Într-un comunicat de la sfârșitul anului trecut, Reprezentanța Comisiei Europene în România arăta că țara noastră este restanțieră la capitolul educație și formare, conform celor șase ținte stabilite, la nivel european, pentru anul 2020. Situația României era următoarea:
- a treia cea mai mare rată a abandonului școlar timpuriu din UE (proporția tinerilor care au cel mult gimnaziu în segmentul de vârstă 18-24 ani, perioada analizată 2014-2017): 18,1% (neschimbat comparativ cu 2014), față de o medie UE de 10,6%, apropiată de ținta de 10% pentru 2020;
- pe ultimul loc în UE la ponderea absolvenților de studii superioare (segment de vârstă 30-34 ani, perioada 2014-2017): 26,3% (+1,3% în perioada analizată), față de o medie europeană aproape de ținta de 40% pentru 2020;
- educația și îngrijirea preșcolarilor (vârsta de 4 ani – începutul ciclului primar, perioada 2013-2016): 88,2% (+1,8%), comparativ cu o medie UE de 95,3%, peste ținta pentru 2020;
- tineri de 15 ani cu un nivel scăzut de cunoștințe (perioada 2012-2015): citire 38,7% (+1,5%), la o medie UE 19,7%; matematică 39,9% (-0,9%), medie UE de 22,2%; științe 38,5% (+1,2%), comparativ cu o medie UE de 20,6%; ținta UE pentru 2020 la acest capitol este de 15%;
- rata de angajare a noilor absolvenți (20-34 ani, perioada 2014-2017): general 76% (+9,8%), la o medie europeană de 80,2% (82% țintă 2020); studii superioare 87,4%, peste media UE de 84,9%;
- cea mai slabă rată din UE privind participarea adulților la procesul de învățare (25-64 ani, perioada 2014-2017): 1,1% (-0,4%), comparativ cu o medie UE de 10,9% (15% ținta pentru 2020).