Site icon inRoman.ro

Peste 13.000 de euro pentru premierea elevilor și profesorilor. Care sunt efectele magice ale investiției în educație

Zilele municipiului Roman Gala Excelentei in Educatie 1449

Investiția în educație este cea mai profitabilă, dar nu are efecte vizibile pe termen scurt. Este o afirmație demonstrată de zeci de studii, puțin luată în considerare la nivel central, acolo unde Educația nu primește niciodată decât firmituri din PIB.

Din fericire, unele administrații locale au înțeles că nu trebuie să stea doar la mâna guvernului pentru a încuraja și răsplăti performanța. Unul dintre demersurile de acest tip este Gala Excelenței în Educație – ce are loc anual, cu ocazia zilelor municipiului Roman. Evenimentul a ocupat un loc important în cadrul manifestărilor dedicate municipiului Roman încă de la prima ediție, consilierii locali și primarul de atunci căzând de acord să aloce aproximativ jumătate din suma dedicată zilelor municipiului doar pentru premierea elevilor merituoși și a dascălilor acestora.

Anul acesta, la a zecea ediție a zilelor municipiului Roman, s-a alocat pentru Gala Educației cea mai mare sumă de până acum: aproape 63.000 de lei, adică peste 13.000 de euro. Suma a fost anunțată de fostul primar (inițiator al proiectului), prezent pe scenă împreună cu actualul șef al administrației locale. Deputatul Leoreanu a ținut să precizeze că această alocare record are loc în condițiile unui buget mai auster decât în anii trecuți, un aspect cu atât mai important.

Principalul motiv pentru care s-a majorat suma dedicată Galei Excelenței în Educație îl reprezintă creșterea numărului de elevi și profesori premiați. Dacă la prima ediție a fost vorba despre 100 – 150 de persoane, la ediția care s-a desfășurat miercuri, 15 mai, au fost premiați 324 de elevi și 174 de profesori, adică aproape 500 de persoane.

Într-un deceniu, numărul elevilor și profesorilor care au făcut performanță în Roman a crescut de trei ori. Cârcotașii ar putea spune că acum se premiază aproape orice și că sunt prea multe concursuri la care se dau premii. Dar ce preferăm: să premiem doar câțiva olimpici naționali sau internaționali ori să încurajăm performanța la toate nivelurile și în toate domeniile? Fiindcă azi nu au fost răsplătiți doar cei care au mers la competiții școlare, ci, spre exemplu, și tinerii din Roman care au adus medalii acasă prin efortul propriu și prin susținerea financiară a părinților în cadrul unor manifestări extrașcolare. Cei care au primit acum și în anii trecuți recunoaștere din partea administrației publice locale nu au mers la concursuri pentru că urmau să fie premiați de Primărie. Dar acest gest a însemnat o satisfacție în plus pentru cei care au muncit și au obținut rezultate și au creat în comunitate o stare de normalitate pe care acum o percepem ca atare.

Niciun romașcan nu se mai miră acum dacă i se spune că Primăria și Consiliul Local dau bani copiilor cu rezultate bune la școală, la sport, etc. Noi toți știm că așa e normal să fie. Dacă de mâine ar spune cineva că aceste premii nu se mai dau, ne-ar crea o stare de disconfort și de dezamăgire chiar dacă nu ne-ar afecta direct. Acesta este, de fapt, al doilea mare câștig al investiției în educație: comunitatea percepe ca fiind norma, și nu excepția, răsplătirea performanței. Odată asumat acest comportament, el se va replica și în alte aspecte ale vieții. Acest lucru se întâmplă deja, doar că nu este un proces atât de spectaculos încât să devină interesant pentru a fi observat îndeaproape.

Administrațiile locale ale Romanului din ultimii zece ani nu au fost perfecte și noi toți știm că fiecare mandat a avut provocări specifice (ca să vorbim diplomatic). Dar a existat cel puțin un lucru bun, ce nu trebuie întrerupt niciodată: investiția în educație. Rezultatul acestei investiții este ca un vin bun: se prezintă tot mai frumos pe măsură ce trec anii. Iar nivelul de trai și stilul de viață al europenilor din vestul continentului ne arată că rețeta aceasta este calea sigură către succes.

PS. Una din știrile zilei în domeniu vine de la Bruxelles: Comisia Europeană vrea să aloce fonduri pentru a crea universități europene, o nouă inițiativă a UE care va constitui o piatră de temelie a spațiului european al educației până în 2025. Până în 2021, UE își propune să înființeze 12 universități europene care să le permită studenților să obțină o diplomă prin combinarea studiilor în mai multe țări ale UE, contribuind astfel la competitivitatea internațională a universităților europene în UE și în întreaga lume. Propunerea de astăzi, 15 mai, necesită aprobarea Parlamentului European și a Consiliului.

Exit mobile version