Cu siguranță că cei trecuți cumva de prima tinerețe își amintesc de perioada de glorie a Stațiunii Durău, o adevărată perlă turistică a Moldovei și a județului Neamț, vestită nu numai în țara noastră ci și mult dincolo de hotarele ei, pe deplin comparabilă cu o altă renumită stațiune montană a României, poate chiar cea mai renumită, Poiana Brașov. După revoluție, Stațiunea Durău a intrat într-un declin inexplicabil, multe din obiective au ajuns în paragină, iar încercările de revigorare și de menținere a turismului local s-au mai manifestat doar prin păstrarea pârtiei de schi și prin înființarea unor pensiuni – ce-i drept elegante, dar insuficiente pentru a genera impresionabilul apetit turistic de altădată. Cu alte cuvinte, încercările de menținere a stațiunii în trend au fost lăudabile, însă nu au fost de natură să readucă gloria și frumusețea din timpurile când Durăul era încărcat de festivaluri folclorice, de tradiții, de culoare și de bucuria miilor de turiști care se perindau non stop de-a lungul întregului an, indiferent de anotimp.
Decăderea Stațiunii Durău s-a datorat în primul rând lipsei de investiții din partea autorităților județene, care s-au tot succedat de-a lungul vremii în fotolii de șefi, dar care, indiferent de coloratura lor politică, au manifestat același dezinteres față de o zonă care ar putea constitui totuși nu numai un punct major de atracție, ci și o sursă profitabilă pentru bugetul nemțean. Poate tocmai de aceea ar putea fi o surpriză faptul că taman acum, în ceasul al 12-lea sau chiar al 14-lea, cineva de la vârful trebilor județene s-a gândit până la urmă la posibilitatea și la avantajul unei revigorări a Stațiunii Durău. E vorba de Ion Asaftei, vicepreședinte al Consiliului Județean Neamț. Și nu numai că s-a gândit, ci a invitat deja o echipă a Ministerului Turismului, spre a găsi o soluție de reabilitare, dezvoltare și modernizare a acestei zone, fapt care -să recunoaștem totuși- ar putea constitui un mare plus, inclusiv financiar, în turismul județului Neamț.
„Încă așteptăm un răspuns de la minister. Eu sunt sigur că această comisie se va deplasa în Neamț, pentru că Stațiunea Durău reprezintă unul din obiectivele esențiale pentru ceea ce înseamnă turismul nemțean și, în ultimă instanță, românesc. Legat de stațiune, este în lucrare la această oră și modernizarea drumului de la Bicaz, pe la Izvorul Muntelui, până la Stațiunea Durău, ceea ce va facilita accesul turistic în bune condiții. În stațiune avem ceva investiții, iar factorul privat a avut un rol esențial, dar stațiunea are nevoie de modernizare și de un alt fel de abordare pentru a crea facilități care să atragă cu adevărat turiștii, nu doar faptul că te duci să dormi și să te uiți la Ceahlău. Acolo avem nevoie și de baze de agrement, și de multe alte lucruri care să trezească interesul major al turiștilor”.
Ion Asaftei, vicepreședinte Consiliul Județean Neamț
Bun, ideile sunt frumoase, la fel și planurile, nimic de zis, dar ce te faci, fiindcă mai toată zona este privată, iar statul (respectiv administrația județului) mai are doar pe ici-pe colo câte un petec de pământ pe care se poate construi cel mult un scrânciob și două balansoare. De agrement, firește. Vicepreședintele Asaftei a găsit însă și în această situație, soluția radicală: despăgubirea proprietarilor și schimbarea legislației. Care legislație, la urma-urmei, tot de oameni e făcută, deci tot de oameni poate fi modificată.
„Desigur, există problema terenurilor pe care ar urma să se facă investițiile. Acestea sunt în mare majoritate în posesie particulară, dar sunt sigur că s-ar găsi soluții pentru a fi cedate în schimbul unor despăgubiri corespunzătoare, pentru a putea construi ceea ce înseamnă agrement în Stațiunea Durău. Factorii din zona privată acționează în această stațiune, apropo de menținerea pârtiei de schi, dar noi avem gânduri și mai mari. Ne gândim de pildă la o telecabină care să meargă până pe Ceahlău, iar acesta nu este un vis, ci un lucru care se poate realiza. Unii invocă faptul că este zonă protejată, dar eu merg pe următoarea idee: oamenii fac legile și tot oamenii le pot schimba. Așa că se poate interveni și pe această cale, ca să dezvoltăm Stațiunea Durău”.
Ion Asaftei, vicepreședinte CJ Neamț
Dincolo de unele aspecte legislative pe care unii le-ar putea considera mai puțin convenționale, chestiunea certă este aceea că Stațiunea Durău ar trebui să fie într-adevăr revigorată și readusă la standarde maxime de turism și de profit economic. Vicepreședintele Asaftei are idei în esență bune, dar care nu se știe în ce măsură ar putea fi și realizabile. Ion Asaftei a precizat că va face toate demersurile necesare din funcția de vicepreședinte al Consiliului Județean Neamt, pe care o deține. Încă. Dar același vicepreședinte a fost demis din funcția de președinte al ALDE Neamț (partid aflat încă la guvernare), ca urmare a scorului rușinos de 3,64 la sută, realizat în județul nostru de respectiva formațiune politică la alegerile europarlamentare din primăvară.
În privința planurilor pentru Stațiunea Durău, este posibil ca Ion Asaftei să aibă doar intenții menite să-i repare imaginea și pierdutul statut din cadrul partidului. Dar este la fel de posibil ca el să dorească într-adevăr, din convingere proprie, revigorarea turistică a județului nostru. Însă indiferent de caz, există totuși o mare problemă: aceea că Ion Asaftei, încă vicepreședinte al Consiliului Județean Neamț, nu mai are practic susținerea politică totală a coaliției de la guvernare. Dacă o s-o recapete cândva sau nu, este problema lui. Problema noastră, a nemțenilor și-a tuturor românilor , este aceea că (din mare nefericire) mai nimic nu se mișcă în țara asta fără o adecvată susținere politică. Prin urmare, s-ar prea putea ca în actuala conjunctură politicianistă, tulbure ca apele Siretului după codul roșu de ploi torențiale, planurile de revigorare a unei stațiuni de primă mărime în județ să rămână doar la stadiu de vis neîmplinit. Iar comisia chemată de la Ministerul Turismului, ca să evalueze situația și eventual să ia decizii de revigorare a Stațiunii Durău, să vină pe-aici cam pe la Sfântu-Așteaptă. Și cam atât.