Anul școlar 2019-2020 va rămâne cu siguranță în memoria tuturor. De ceva timp mă gândesc la cum se desfășoară învățământul la ora actuală, în ce condiții și dacă este mai mult stres decât atunci când profesorii se întâlneau față în față cu elevii lor. Pentru unii este mai mult stres, pentru alții a devenit o binecuvântare.
Cadrele didactice s-au adaptat din mers acestei situații – mai mult sau mai puțin – și au încercat sa facă ceva cu totul nou atât pentru elevi cât și pentru ele. Din luna aprilie acest tip de studiu a devenit obligatoriu, însă cum poți forța un elev, în situația actuală, să fie prezent la orele online? Nu poți! Deja activitatea online a devenit un subiect fierbinte pentru elevi, părinți și profesori. Fiecare a încercat să se adapteze la mijloacele pe care le deține. Însă acum ministrul Educației dă siguranța elevilor că nu vor rămâne corigenți sau repetenți, indiferent de mediile de pe semestrul I. Să analizăm două situații:
- un elev este corigent pe primul semestru – nu contează numărul materiilor – și când este vorba de învățământ online, cu toate că deține un mijloc de a realiza acest lucru, nu îl interesează. Dirigintele ia legătura cu părintele care afirmă că nu are ce să-i facă „l-am scăpat din mână!”. După ordinul Ministerului, acest elev nu va rămâne corigent. Va da o lucrare sau un proiect, iar nota va anula media de pe semestrul I. Ce lucrare? Ce proiect? Dacă el nu are bunăvoința de a participa minim la orele online, credeți că va face o lucrare de nota 6?
- un alt elev are medii de 5 pentru că atât este puterea lui de învățare. Participă constant la orele virtuale și trimite regulat temele propuse de către professor. Acesta va promova datorită muncii lui.
Concluzia: Amândoi elevii vor promova. Unul pentru meritul său, celălalt prin ordin de la minister. Monica Anisie, ministrul educației, a declarat că „dacă există și posibilitatea ca pe primul semestru copilul să aibă o medie sub 5 – în această situație nu supunem copilul unui risc. Ci, din contră, venim în sprijinul lui. Și atunci îi dăm posibilitatea să dea o lucrare, să facă un proiect, să fie apreciat pentru activitatea online”
Părerile dascălilor sunt împărțite. Pe rețelele de socializare sunt controverse legate de acest lucru. Unii spun că nu e corect, alții zic că trebuie să fim buni și miloși…
Citez din părerea unui profesor: „Cred că e dubioasă treaba cu politica impusă de a nu lăsa corigenți. Guvernul și ministerul plănuiesc probabil ceva, din momet ce toți elevii se pot înscrie la examene. Procentajul mai mic de absolvenți ai examenelor naționale va deschide cutia Pandorei pentru a regla din pix planul cadru și altele.”
Alt coleg răspunde liniștitor: „Nu înțeleg de ce atâta agitație pe tema asta. Lăsați corigenți dacă nu aveți altceva de făcut în vara asta și vă place să stați la școală la 35 de grade cu masca pe față. Dacă așa funcționează sistemul, de ce să mă pun eu contra?”
Ce vor înțelege elevii din acest sfârșit de an școlar? Că se încurajează mediocritatea. Că în timp ce școlarii puțin preocupați de școală vor fi promovați „la normă”, elevii care muncesc sunt dezavantajați din două motive: educația online nu compensează, la cele mai multe materii, învățământul în clasă și meritele implicării lor nu sunt corect evaluate dacă ne raportăm la ce ni s-a transmis de la Minister. Sigur aceasta este lecția pe care ministerul vrea să o predea câtorva milioane de elevi?