În ultima perioadă, cumpărăturile online sunt preferate de români, mai ales acum, când se apropie ziua de BLACK FRIDAY care aduce oferte şi reduceri atractive pentru clienţi. Achiziţionarea unei game largi de produse de pe internet este în top cu atât mai mult cu cât perioada următoare va fi marcată de închiderea unor magazine, iar cumpărăturile online sunt soluţia potrivită pentru a achiziţiona diferite produse, uşor, simplu şi rapid. Însă există unele capcane pe care ar fi de dorit să le evităm, iar pentru acest lucru Poliţia Română atrage atenţia cumpărătorilor să fie mult mai atenţi atunci când se hotărăsc să facă cumpărături online.
Creşterea numărului de utilizatori de telefoane inteligente sau tablete din ultimii ani a condus în mod inevitabil la captarea atenţiei şi prezentarea unui interes sporit sectorului de dispozitive mobile din partea infractorilor din mediul cibernetic.
În ceea ce privește fraudele online, printre cele mai întâlnite situaţii, se află vânzările fictive, adică postarea de anunțuri de vânzare online, iar, ulterior, după convingerea cumpărătorilor să transfere sumele de bani solicitate, bunurile nu mai sunt livrate.
De asemenea, cumpărătorii pot primi pe email, mesaje care care par a fi trimise de firme sau persoane de încredere, însă adresele de email ale expeditorilor sunt modificate, astfel încât să pară că sunt legitime. Se mai folosesc adrese foarte similare, de pildă cu o literă în plus sau minus sau cu cifra 0 în locul literei O.
În conţinutul mesajului poate fi introdus un link care te conduce către o pagină falsă, iar în momentul în care se introduc date precum username și parolă, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai întâlnite ameninţări în mediul cibernetic).
Iată câteva sfaturi de care am putea să ţinem cont pentru a preveni fraudarea online:
- Cumpărați doar din surse de încredere – Aveți încredere doar în magazinele oficiale de aplicații pentru mobil! Nu faceţi niciodată clic pe un link/o anexă dintr-un e-mail sau SMS nesolicitat. Verificați adresa de pe care v-a fost transmis mesajul.
- Fiți la curent cu specificațiile unui produs! Verificați review-urile și rating-urile, mai ales pe cele ale magazinelor pe care nu le cunoști și ale vânzătorilor individuali.
- Atenție la reclame, ”Oferte miraculoase”, ”Afaceri-bombă”! Dacă e prea frumos ca să fie adevărat, probabil că nu e adevărat!
- Verificați plățile recurente! Înainte de a furniza datele cardului pentru a iniția o plată recurentă pentru un serviciu online, află cum o poți opri dacă îți dorești. Foarte important este să cunoașteți situația financiară de pe card, atât înainte de a efectua o tranzacție, dar și după. Este posibil ca uneori să vă fie încasată mai mult decât suma de pe factura, fără a va da seama de acest lucru.
- Folosiți carduri de credit atunci când cumperi lucruri online! Majoritatea cardurilor de credit au politici stricte în ceea ce privește siguranța clienților. Dacă nu primești ce ai comandat, emitentul cardului îți poate returna banii.
- Verificați cu mare atenție prețul unui produs pe mai multe magazine sau chiar căutați istoricul de preț al acestuia!
- Salvați toate documentele legate de achizițiile online! Acestea ar putea fi necesare pentru a stabili termenii și condițiile vânzării, ori pentru a dovedi că ai făcut plata bunurilor.
- Nu trimiteți niciodată detaliile cardului prin email! Nu trimite niciodată o copie a cardului tău, a numărului de card, PIN-ul sau orice altă informație prin email.
- Fiţi atenţi la taxele poştale şi la alte costuri pe care comerciantul nu le afişează/calculează, cum ar fi taxe vamale sau TVA, în cazul bunurilor expediate din străinătate. Verificaţi politica respectivei companii de returnare a bunurilor care nu vă plac sau asupra cărora v-aţi răzgândit. Dacă vin din străinătate, s-ar putea ca taxa de returnare prin poştă să fie destul de mare.