Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Concumatorului transmite câteva repere prin care putem să facem cumpărături la preţ redus fără să fim înşelaţi. Luna noiembrie este perioada marilor reduceri de preţuri cu atât mai mult cu cât, în întreaga lume, Black Friday rămâne evenimentul care atrage cei mai mulţi cumpărători, mai ales în mediul online. Comerţul în mediul online s-a intensificat şi din cauza declanşării şi evoluţiei pandemiei de covid-19. . În aceste condiții mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi. De aceea, la cumpărarea online, consumatorii trebuie să urmărească atent cerinţele privind comanda, livrarea şi transportul precum şi data expedierii produselor. Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor.
Vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor. Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
Orice anunţ de reducere de preţ, exprimată în valoare absolută sau în procent, trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
- fie prin menţionarea noului preţ langă preţul anterior, barat,
- fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare,
- fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat indiferent dacă este vorba de un magazin online sau de unul clasic.
Pentru siguranța cumpărăturilor din perioada Black Friday consumatorii trebuie să fie atenți la caracteristicile produsului și să verifice dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor lor.
Câteva reguli de urmat pentru cumpărăturile online:
- Să se verifice stocul existent;
- Să se verifice prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
- Să se verifice dacă prețul include și costul de livrare.
Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații:
- Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
- Caracteristicile esențiale ale produsului;
- Prețul cu toate taxele incluse;
- Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
- Modalitățile de plată și de livrare;
- Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
- Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
- Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.
Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare; modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozității vânzătorului.
Consumatorul trebuie să stie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunța contractul și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el; nu trebuie să invoce vreun motiv.
În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma plătită, de la comerciant, în termen de 14 zile de la primirea produsului.
Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
Consumatorii trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungește cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat în format expres despre existența dreptului de returnare a produselor.
Cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în siguranţă dacă:
- produsele pe care consumatorii doresc să le achiziționeze sunt urmărite din timp,
- consumatorii întocmesc o listă cu produsele pe care doresc să le achiziţioneze, dar şi cu preţurile actuale ale acestora, astfel încât să fie evitate falsele reduceri de preţuri (situațiile în care comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat),
- înainte de a trimite comanda, se verifică dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când a fost ales produsul.