Existența unei companii de transport public a devenit, pentru mai multe administrații locale din țară, o oportunitate de a atrage bani europeni. Unul dintre cele mai sărace municipii ale țării, Vaslui, va beneficia în următorii doi ani de proiecte europene în valoare de 161 de milioane de lei, o sumă care practic dublează bugetul municipiului. Una dintre cele mai importante investiții este achiziția a zece troleibuze și construcția unui depou pentru ele, precum și achiziționarea a opt autobuze articulate hibrid. Municipiul Suceava a achiziționat de curând 25 de autobuze electrice în valoare de aproximativ 10 milioane de lei, autobuze ce au o garanție de 8 ani sau 500.000 km. La fel se întâmplă în multe orașe mari din țară – Cluj, Oradea – dar și în unele mai mici – Turda, Jimbolia.
Primăria municipiului Roman decontează integral abonamentele pentru transportul public mai multor categorii de persoane. În 2020, suma alocată a fost de 1.580.000 lei, cea mai mare sumă acordată de primăria Roman vreodată. Asta înseamnă că 15.800 abonamente pe an, adică o medie de 1.316 abonamente pe lună.
Cu acești bani, se poate acoperi salarizarea a 22 șoferi cu mai bine de 4.000 lei net pe lună sau se poate achiziționa combustibil pentru parcurgerea a aproximativ 25.000 de kilometri cu un microbuz cu motor cu ardere internă ori se poate achiziționa energia electrică necesară parcurgerii a 66.000 km cu un microbuz electric.
În aceste condiții de finanțare importantă din bugetul local către o firmă privată, l-am întrebat pe primarul municipiului Roman, Leonard Achiriloaei, dacă administrația locală ia în calcul înființarea unei companii municipale de transport public.
A fost semnat contractul de servicii pentru întocmirea Planului de Mobilitate Urbană, plan care se realizează prin intermediul unui proiect cu finanțarea europeană, lucru care va face posibilă o analiză complexă și completă a ceea ce înseamnă mobilitate urbană și viziunea de dezvoltare în acest sens pentru municipiul Roman. În acel moment vor fi suficiente informații care să ne spună ce este pretabil și eficient și, totodată, să acopere necesitățile de pe raza municipiului Roman iar decizia va veni după această analiză temeinică și profesionistă. Atunci vom ști foarte clar care este cea mai bună variantă pentru transportul public din municipiul Roman.
Leonard Achiriloaei