Pe ordinea de zi a ultimei ședințe extraordinare de Consiliu Local, au fost, nu unul, ci două proiecte de transparentizare a activității din primărie: primul depus de consilierii PSD – PPU-USL – Pro România (fiind semnat de toți șapte), al doilea depus de consilierii locali USR-Plus Radu Samson, Ionuț Corbu și Ovidiu Mărtici.
Peste primul proiect s-a trecut rapid, acesta întrunind doar șapte voturi, cu patru mai puțin decât ar fi fost necesare. Proiectul prevedea “postarea pe site-ul www.primariaroman.ro a tuturor procedurilor de achiziții publice privind bunurile și serviciile (inclusiv achiziții directe) efectuate de Municipiul Roman sau societățile/direcțiile din subordinea Consiliului Local Roman, precum și de unitățile școlare și Spitalul Municipiului Roman”, iar asta ar fi urmat să se întâmple în maxim 3 zile lucrătoare de la semnarea contractului sau emiterea comenzii.
Proiectul primise aviz negativ din partea Serviciului Achiziții Publice pe motiv că oricum toate achizițiile se regăsesc pe SEAP, că tot efortul de publicare pe site-ul primăriei ar însemna costuri suplimentare cu resursa umană, că proiectul nu conține și un regulament de aplicare și că deja aceste date sunt publicare pe site-ul primăriei (conform Hotărârii de Guvern Nr. 478/2016). Ce-i drept, în ianuarie 2021 a apărut un meniu nou pe site-ul primăriei: “Achiziții publice”. Aici s-a publicat un centralizator al achizițiilor pe anul 2020, un centralizator al contractelor de peste 5.000 euro din 2020 și planul anual al achizițiilor din 2020. Asta înseamnă că timp de patru ani Primăria Roman a fost în afara legii.
La al doilea proiect de transparentizare a activității primăriei a început scandalul, consilierii PSD acuzându-i pe cei de la USR că s-au inspirat din proiectul lor. Radu Samson le-a răspuns că grupul USR-Plus a depus încă din februarie un proiect pe transparență care a primit aviz negativ de la serviciile de specialitate din primărie și că l-au refăcut și depus din nou, acuzându-i pe cei de la PSD că abia în 2021 au descoperit și ei transparența. Discuțiile și contrele pe margine subiectului “cine a fost primul” au durat minute bune.
Proiectul prevede ca:
Art. 2 Se aprobă publicarea pe pagina web www.primariaroman.ro până pe data de 10 a fiecărei luni a situației centralizatoare a tuturor plăților efectuate în luna anterioară, aferente achizițiilor publice de lucrări, bunuri, servicii, atât cele derulate prin SEAP, cât și cele exceptate de la aplicarea legii achizițiilor publice, sau derulate în afara SEAP, indiferent de sursa de finanțare.
Art. 3 Prevederile articolului 2 se aplică și achizițiilor derulate de instituțiile publice cu personalitate juridică din subordinea Consiliului Local al Municipiului Roman înființate de către autoritatea deliberativă.
Art. 4 Se vor publica pe pagina web a Primăriei Municipiului Roman contractele de delegare a gestiunii serviciilor de utilitate publică, reglementate prin prevederile Legii nr. 51/2006, precum și actele adiționale ulterioare.
Art. 5 Responsabilii desemnați din cadrul instituțiilor publice menționate la articolul 3 și din cadrul aparatului de specialitate al primarului vor transmite lunar, în format PDF, documentele necesare publicării către Biroul de administrare infrastructură I.T. și baze de date, din aparatul de lucru al primarului, care se va ocupa cu ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Consilierul ÎPM Teodora Baciu a cerut ca documentele să fie publicate în format Open Data. Imediat viceprimarul Radu Samson a intervenit și, considerând că termenul “open data” e prea generic, a susținut să fie folosită sintagma “format electronic editabil”.
Proiectul a fost aprobat întrunind 12 voturi, hotărâtoare fiind cele două voturi ale consilierilor Împreună Pentru Moldova, consilieri care votaseră și pentru proiectul celor de la PSD.