Zeci de credincioși s-au adunat duminică, aproape de ora prânzului, în curtea Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, pentru a cere conducerii eparhiei să își regândească poziția față de cele hotărâte de mai marii Biserici Ortodoxe în cadrul Sinodului din Creta, din luna iunie. Oamenii au mai cerut explicații cu privire la soarta protosinghelului Elefterie Tărcuță, despre care s-a auzit că va fi mutat în altă parte sau chiar că va fi caterisit.
Nemulțumirile și temerile lor au fost ascultate de un reprezentant al Arhiepiscopiei, care i-a îndemnat pe credincioși să depună în scris tot ceea ce doresc să transmită IPS Ioachim, arhiepiscopul nefiind la Roman duminică la prânz. Oamenii au spus că se vor întoarce luni, 12 septembrie, la ora 8.00, la Arhiepiscopie, pentru a depune liste cu aproximativ 500 de semnături de susținere pentru preotul Elefterie. Același reprezentant a precizat că un punct de vedere oficial pe această chestiune va fi oferit tot luni.
Tulburarea din rândul Bisericii Ortodoxe Române a început odată cu Sinodul din Creta, o întrunirea în cadrul căreia s-au luat mai multe hotărâri referitoare la chestiuni de interes general. Parte dintre clerici consideră că hotărârile luate în Creta vor duce la pierderea adevăratei credințe. Unul dintre cei care au luat atitudine este și protosinghelul Elefterie, duhovnic cunoscut și apreciat printre credincioșii romașcani. Preotul a încetat a-l pomeni în cadrul slujbelor pe IPS Ioachim Băcăuanul, din cauză că arhiepiscopul Romanului și Bacăului a semnat documentul ce cuprinde concluziile Sinodului din Creta.
”Subsemnatul, Protos. Elefterie Tărcuţa, preot slujitor si duhovnic de 24 de ani la Catedrala Arhiepiscopală a Arhiepiscopiei Romanului si Bacăului, momentan impins in iadul ereziei pentru păcatele mele, de către Părintele si Arhiepiscopul Ioachim, am găsit totusi putere de la Bunul Dumnezeu să strig din acest iad după ajutor.
In această perioadă de 24 de ani am ascultat şi cunoscut durerile multor credincioşi şi chiar necredincioşi. De multe ori am fost pus intr-o situatie penibilă, să răspund de ce unii preoti si ierarhi ai Sfintei Biserici comit nedreptăţi şi smintesc prin comportamentul lor. Mă simt si eu printre ei, cu păcatele mele, dar nu ca eretic. Întotdeauna a trebuit să găsesc o scuza sau un motiv, intr-un mod protector, pentru a nu denigra slujitorii si Sf. Biserică. Acum, când ca ierarhi ne-aţi trădat intr-un mod mişelesc Ia acest „sinod” din Creta, ba ati mai implicat si preotii, cerându-le să nu vorbească credinciosilor despre hotărârile luate cu acest prilej, acum când aţi pus lumina sub obroc, nouă oare ce ne rămane de făcut?! Să aşteptăm să vorbească pietrele?… (…) Ati intrat prin usile imparatesti in Sf. Altar al Catedralei Arhiepiscopale cu un episcop eretic armean, ati ingaduit sa-i binecuvinteze pe credinciosi, iar acestia să-i sarute mana.
Botezati prin stropire si ingăduiti ca preotii să boteze Ia fel, si nu prin afundare de trei ori in cristelnită.
Ati binecuvantat si sustinut intalnirile ecumeniste pe tot cuprinsul Eparhiei.
Ati ingăduit tacit savarsirea de cununii mixte de către unii preoti ai Eparhiei Romanului si Bacăului.
Ingaduiti ca vinul folosit pentru Sf. Euharistie să provină din comert (acesta având diverse adaosuri).
Toate acestea le-am observat si le spun cu toată durerea. În anul 2003, 18-19 octombrie a avut loc in Romania un referendum prin care se cerea fiecarui cetatean sa-si exprime acordul sau dezacordul privind revizuirea Constitutiei. In Legea nr. 429 din oct. 2003, emisa de Parlamentul Romaniei, gasim la art. 145: „(1) Aderarea Romaniei Ia tratatele constitutive ale Uniunii Europene, in scopul transferării unor atributii catre institutiile comunitare, precum si al exercitarii in comun cu celelalte state membre a competentelor prevazute in aceste tratate, se face prin lege adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, cu o majoritate de doua treimi din numarul deputatilor si senatorilor. (2) Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fată de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.” Ca să devină lege aceste articole, erau implicati si unii ierarhi care trebuiau să incurajeze cetăţenii să meargă Ia vot.
La aceeasi data era prevazuta si sfintirea bisericii Sf. Dimitrie din Bacău. Coincidentă?! Aproape de usa bisericii era plasata urna de vot; după ce credinciosii erau indemnati să treacă prin Sf. Altar, să sărute Sf. moaşte, Ia iesire Ii se cerea să-si exprime acordul „fărădelegii”. Atunci, ierarhii nostri ne-au invatat să facem primii paşi spre Europa atee/eretică si să ne inchinam ei”, a scris preotul Elefterie pe data de 17 august.
„Regret că ai luat o decizie pripită și iresponsabilă, declarându-te rupt de Biserica mântuitoare cea care te-a purtat la sânul ei atâta vreme și te-a hrănit cu atâta dragoste, ieșind de sub omoforul oblăduitor care te-a ocrotit atâta vreme. Până acum ai fost la adăpostul unei cetăți. De vreme ce ai ales libertatea, vei simți asperitatea pustiului și vei înfrunta singur ispitele și furtunile lumii deșarte, stăpânită de diavoli.
Credeam că ai discernământul să distingi esențialul de non esential, dar n-ai avut, asumându-ți un text sectar, plin de erori dogmatice, canonice și eclesiologice pe care l-ai semnat.
Ți-ai semnat de fapt, singur în mod deliberat, calitatea de fiu risipitor. Se vede simplitatea gândirii tale, refuzând dialogul și contorsionând Adevărul mântuitor.
Cea mai mare eroare care ai comis-o este că te-ai erijat în a fi un fel de „papă infailibil”, spălând mințile unor credincioși, îndoctrinându-i cu un ultraortodoxism bolnăvicios, substituindu-te lucrării lui Dumnezeu în lume. Să știi că nu ți s-a dat puterea de a trimite în Iad sau în Rai pe cineva, înlocuind iubirea cu ura, pacea cu războiul, liniștea cu gâlceava”, a fost răspunsul IPS Ioachim.