înRoman.ro a reușit, de când a intrat pe piața media locală, să livreze produse jurnalistice de calitate, să ducă numele Romanului și al județului Neamț la nivel național, prin participarea în diferite proiecte, să vină mereu în întâmpinarea cititorilor cu informații utile de proximitate, dar și cu informații de perspectivă, puse în context și care să ofere o viziune mai clară (sperăm noi) asupra evenimentelor actuale sau viitoare.
Am încercat, în aceeași măsură, să prezentăm cât mai corect posibil (fiindcă oameni suntem și nu excludem că uneori putem greși) și activitatea Primăriei municipiului Roman. De la începutul anului trecut, nu ne-a mai fost și nici acum nu ne este ușor să facem aceasta, întrucât omul de imagine pe care vi l-ați ales, domnule primar Lucian Micu, nu are noțiuni elementare de etică profesională. Ați vrut să lucrați pe partea de comunicare cu un fost jurnalist și aceasta este o decizie de înțeles.
Au fost sincope de la început (deși renumele acestui post era unul foarte bun înainte de ianuarie 2017), dar am încercat să le înțelegem, să nu fim extrem de exigenți, ci să acordăm prezumția de nevinovăție și, mai ales, de început de drum într-o altă postură. Am știut că unele subiecte de presă (evident, favorabile administrației lcoale) vor fi publicate mai întâi/doar în publicația pe care o deține (cel puțin în acte) consilierul dumneavoastră de imagine. Dar nu ne-am speriat și nu ne-am panicat. Știam că noi vom fi capabili să căutăm și să găsim acele subiecte de presă care folosesc cetățenilor și care nu fac neapărat subiectul conferințelor de presă.
V-am cerut, la sfârșitul unei conferințe de presă ca modalitatea în care sunt transmise comunicatele de presă și proiectele de hotărâre de Consiliu Local să fie una transparentă: în același timp pentru toți colegii de presă. V-am mai sesizat, pe parcurs, în mod informal și amical, că sunt disfuncționalități în comunicare, dar nu ne-am cramponat de acestea. Misiunea noastră a fost mereu mai presus de micile copilării ale unora care au uitat de unde au plecat.
V-am mai scris, de asemenea, domnule primar, despre cum consilierul de imagine, plătit din bani publici, are grijă mai ales de pagina dumneavoastră de Facebook decât de cea a instituției – în timpul programului și pe banii romașcanilor. Mi-ați răspuns că a fost „o scăpare” și că se va „remedia problema pe viitor”. Uneori nici nu v-am mai spus lucruri, fiindcă treaba unui primar nu ar fi să rezolve astfel de chestiuni, ci să se ocupe de viziunea pentru un oraș al tuturor cetățenilor.
Luni, 9 octombrie, reprezentantul înRoman.ro a cerut consilierului dumneavoastră, telefonic, lista proiectelor despre care ați vorbit în conferința de presă. Era o listă deja redactată, ușor de trimis și care ne-ar fi ajutat să facem o analiză cât mai aproape de adevăr a activității angajaților din Primăria Roman, care au muncit luni de zile pentru a depune și a câștiga proiecte europene pentru orașul nostru. I s-a răspuns că nu are timp, fiindcă lista de pe care dumneavoastră ați citit (informații corecte) conținea greșeli. Am așteptat lista a doua zi și am văzut-o. Dar nu pe email, ci în publicația deținută de consilierul dumneavoastră.
Este un principiu elementar de bun-simț să NU faci așa ceva, ca să nu mai vorbim despre etica profesională. Dar, dincolo de etică și bun simț, domnule primar Micu, această atitudine a consilierului pe care l-ați ales vă creează dumneavoastră înșivă un mare dezavantaj: comunicarea rezultatelor pozitive este indicat să se realizeze pe cât mai multe canale posibil. Este ceva fundamental pentru orice consilier de imagine. Dacă nici partea plină a paharului nu este comunicată, atunci pentru ce mai aveți consilier de imagine? Doar pentru pagina personală de Facebook? Refuz să cred așa ceva și am convingerea că înțelegeți cât de important poate fi un document scris, mai ales când vorbim despre multe cifre – așa cum este în cazul proiectelor.
Organizați conferințe de presă periodic și constant, răspundeți apelurilor jurnaliștilor, mergeți la emisiuni și sunteți disponibil pentru interviuri. Prin urmare, înțelegeți cât de importantă este comunicarea. Mai este nevoie ca acele principii despre care vorbiți și le puneți în practică să fie respectate și la nivelul instituției pe care o conduceți. Nu pentru a face o „favoare” presei, ci pentru a oferi romașcanilor un exemplu la care să se raporteze, așa cum se întâmplă în toate țările civilizate, în care reprezentanții administrației locale sunt priviți cu respect pentru modul de acțiune în cadrul comunității.