Site icon inRoman.ro

România Educată: care sunt cele două scenarii propuse pentru un sistem educațional performant

copii desen 159823

Președintele României a lansat astăzi „România Educată”, de fapt a treia fază a unui proiect început de Administrația Prezidențială în 2016 și care, până acum, a constat în dezbateri publice privind educația din România. În această fază sunt prezentate concluziile dezbaterilor și se propun mai multe scenarii de modernizare a sistemului educațional.

Raportul oficial publicat de administrația prezidențială este format din 3 documente, pe care le puteți descărca de mai jos:

Părinții, elevii, profesorii și orice cetățean ce are o părere pertinentă despre cum ar trebui să evolueze sistemul educațional, o poate face completând formularul de aici.

În cadrul proiectului sunt propuse două scenarii pentru structura sistemului educațional, modificările vizând toate ciclurile de învățământ:

Educație timpurie

Cele două scenarii au un concept similar de educație timpurie axată pe dezvoltarea de competențe specifice vârstei. Se introduce portofoliul educațional (păstrat pentru toate ciclurile).

Educația timpurie este realizată de personal educațional cu studii terțiare, include servicii medicale și de triere bine organizate (de exemplu, vaccinarea obligatorie a copiilor este verificată), precum și servicii psihologice, de logopedie și educație parentală.

Care este profilul elevului la finalul ciclului:

Învățământ primar și gimnaziu

Scenariul 1: Ciclurile primare și gimnaziale sunt de câte patru ani, alături de anul pregătitor. Evaluarea finală se face în baza unui examen, a mediei la clasă și a mediei tezelor unice standardizate.
Scenariul 2: Durata educației primare este de șase ani, cea a educației secundare inferioare, adică gimnaziu, de trei ani.
În educația primară nu se acordă note sau calificative. Se păstrează portofoliul educațional.Tranziția se face prin intermediul unei testări standardizate, al recomandării unui consilier și al unui interviu sau al unor probe specifice învățământului tehnologic și profesional.

Care este profilul elevului la finalul ciclului:

Învățământ secundar superior (liceu)

Scenariul 1: Durata învățământului secundar superior este de patru ani. Absolvenții clasei a XI-a, ruta profesională, finalizează un program de pregătire adițională pentru a putea susține Bacalaureatul teoretic.
Există două tipuri de Bacalaureat – teoretic și aplicat. Bacalaureatul aplicat permite accesul pe o rută de învățământ terțiar profesional.
Scenariul 2: Durata învățământului secundar superior este de trei ani, indiferent de forma de învățământ aleasă (teoretică, profesională, vocațională).
Educația profesională are o pondere practică de 50%.
Testul de finalizare a studiilor este standardizat și transdisciplinar, dar cu accent pe conținutul profilului. Elevii pot alege trei probe, în funcție de opțiunile lor de studii universitare.
Se recunoaște și bacalaureatul internațional.

Care este profilul elevului la finalul ciclului:

Învățământ superior

Scenariul 1: Există o rută de licență profesională compusă din educația oferită în colegiile universitare și un an de educație suplimentară folosit pentru susținerea licenței.
Scenariul 2: Ciclurile de licență, masterat și doctorat pot fi accesate de către toți absolvenții examenului de finalizare a studiilor secundare, indiferent de ruta urmată.

Care este profilul tânărului la finalul ciclului:

  • capacitatea de a lucra în echipă pentru îndeplinirea de sarcini complexe;
  • capacitatea de a înțelege, a analiza sau a formula texte complexe, inclusiv cu caracter științific, juridic sau economic;
  • capacitatea de a analiza un item folosind surse complexe și metode de cercetare de bază, dacă a finalizat o licență/dizertație teoretică;
  • capacitatea de inovare la locul de muncă;
  • capacitatea de a se integra pe piața muncii în sectorul de studii finalizat/în sectorul dorit, dar și de a se adapta la schimbările ulterioare;
  • capacitatea de a înțelege diverse aspecte complexe ale societății, precum viața politică, cea economică, sistemul juridic, in- vestițiile în acțiuni sau derivate etc.;
  • capacitatea de a discerne adevărul de sursele nedocumentate sau false de informație;
  • capacitatea de a respecta principiile eticii cercetării și regulile de citare a surselor;
  • capacitatea de a lucra conform standardelor profesionale, având un comportament etic pe parcursul activității sale;
  • dorința și capacitatea de dezvoltare perso- nală și profesională continuă.

Alte idei principale ale raportului:

Exit mobile version