Venit în vizită la Neamț, Lucian Bode, ministrul Transporturilor, a explicat că varianta ocolitoare a municipiului Roman este un proiect care va fi reluat. Anul acesta ar urma să se realizeze studiul de fezabilitate și proiectul tehnic.
Avem un studiu de fezabilitate și un proiect de execuție pentru varianta ocolitoare Roman, cei aproximativ 15 km. Este o documentație care trebuie revizuită, este din 2010, valoare ei este aproximativ 330 milioane de lei. În condițiile în care legislația se modifică în sensul în care eu am vorbit ( posibilitatea ca autoritățile locale să devină eligibile în a-și finanța obiectivele de infrastructură mare cu bani europeni) să vedem dacă autoritățile locale au un culoar mai bun de finanțare din fonduri europene a acestui obiectiv. Există posibilitatea să rămână o parte din bani pe anumite axe din acest exercițiu financiar necheltuiți și să avem un buget posibil pentru finanțarea unor astfel de obiective. Vreau să fim pregătiți cu o documentație matură, actualizată. Azi, când vorbim, Romanul nu are o sursă de finanțare, de aceea revizuirea documentației este necesară în a accesa, fie prin Compania Națională de Drumuri, fie prin autoritățile locale, cu fonduri europene. Nu putem finanța de la fondul de stat acest obiectiv.
Lucian Bode, ministrul Transporturilor
Povestea începe în aprilie 2009, când autoritățile centrale – respectiv fosta CNADNR, actuala CNAIR – au semnat un contract de finanțare a lucrărilor de proiectare a unei variante ocolitoare pentru municipiul Roman, prin partea de vest. Traseul agreat atunci era Secuieni – Trifești – Horia – Cordun – Săbăoani. Asocierea S.C. Tractebel Engineering S.A. & Expert Proiect 2002 S.R.L. a realizat un studiu de fezabilitate, aprobat în 2 august 2010 de Consiliul Local Roman.
La o întâlnire ce a avut loc la Primăria Roman în iulie 2010, se vorbea despre faptul că lucrările vor începe în 2011.
În octombrie 2010, după unele obiecții ale comunei Trifești, CNADNR a cerut modificarea traseului. Tot atunci s-a vorbit despre un nou termen de începere a lucrărilor: 2012, cu finalizare probabilă în 2014.
Apoi, despre acest proiect s-a vorbit din ce în ce mai puțin, deși dezvoltarea zonei arăta că este nevoie tot mai mult de o asemenea investiție.
Vineri, 6 martie, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a susținut că va reface documentația anul acesta și că se vor identifica surse de finanțare. Practic, ne-am întors la momentul 2009, când varianta ocolitoare Roman era doar o discuție.
Câți miniștri nu au reușit să facă varianta ocolitoare a Romanului:
- Radu Berceanu (2008 – 2010) – s-a făcut studiul de fezabilitate
- Anca Boagiu (2010 – 2012)
- Alexandru Nazare (feb. 2012 – mai 2012)
- Ovidiu Silaghi (mai 2012 – dec. 2012)
- Relu Fenechiu (dec. 2012 – iulie 2013)
- Ramona Mănescu (aug. 2013 – mar. 2014)
- Dan Șova (mar. 2014 – iun. 2014)
- Ioan Rus (iun. 2014 – iul. 2015)
- Iulian Matache (iul. 2015 – nov. 2015)
- Dan Marian Costescu (nov. 2015 – iul. 2016)
- Petru Sorin Bușe (iul. 2016 – ian. 2017)
- Răzvan Cuc (ian. 2017 – oct. 2017)
- Felix Stroe (oct. 2017 – ian. 2018)
- Lucian Șova (ian. 2018 – ian. 2019)
- Răzvan Cuc (feb. 2019 – nov. 2019)