În perioada 26–30 octombrie 2020 s-a desfăşurat Campania naţionalăprivind respectarea de către transportatorii rutieri a prevederilor legale referitoare la încheierea şi executarea contractelor individuale de muncă, a timpului de muncă şi de odihnă a conducătorilor auto (lucrători mobili) a legislaţiei şi a directivelor europene ce vizează detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale transpuse în legislaţia naţională, din domeniile: “Transporturi rutiere de mărfuri şi Transporturi urbane, suburbane şi metropolitane de călători”.
Acțiunile ITM Neamț au urmărit mai multe aspecte:
- identificarea angajatorilor care folosesc munca nedeclarată şi luarea măsurilor care se impun pentru respectarea prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă;
- verificarea respectării timpului de muncă şi de odihnă;
- determinarea angajatorilor de a respecta prevederile Legii nr.53/2003, modificată şi completată, republicată, ale HG nr.905/2017, a Legii nr.16/2017, ale OG nr.37/2007, ale HG nr.38/2008 şi ale legilor speciale în domeniul transportului rutier privind timpul de muncă şi de odihnă;
- creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a angajaţilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale din domeniul relaţiilor de muncă;
- diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfăşoară activitate în domeniul rutier, a prevederilor legale din domeniul relaţiilor de muncă.
Au fost controlaţi 24 de angajatori , au fost constatate 19 deficienţe pentru care au fost dispuse măsuri de remediere şi au fost aplicate patru sancţiuni contravenţionale, din care două amenzi în cuantum de 21.500 lei. La un angajator au fost depistată o persoană care presta activitate fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă.
Principalele deficienţe constatate în acţiunile de control au fost următoarele:
- primirea la muncă a unei persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii ;
- registrul electronic de evidenţă a salariaţilor a fost transmis cu date eronate;
- nu se respectă obligaţia de a ţine evidenţa orelor de muncă prestate de către salariaţi;
- nu se respectă prevederile legale privind repausul săptămânal;
- nu se face dovada plăţii drepturilor salariale.