Consiliul Județean Neamț vrea să obțină bani europeni pentru un proiect prin care să simplifice relația instituției cu cetățenii, dar și să eficientizeze activitatea internă. Pentru aceasta, CJ Neamț a inițiat, pe 9 ianuarie, un proces de selecție a unui partener pentru realizarea proiectului european.
Opt zile mai târziu a fost anunțat și partenerul: Asociația pentru implementarea Democrației. Organizația, care este fondată de Alexandru Cumpănașu, este singura care a depus dosar de participare.
Alexandru Cumpănașu, fost candidat independent la alegerile prezidențiale din noiembrie 2019 și unchiul uneia dintre victimele de la Caracal, a fost pus sub acuzare de DNA Constanța, la finalul anului, pentru fraudarea fondurilor europene, conform g4media.ro. Procurorii suspectează că fostul candidat a minţit că are studii superioare pentru a obține postul de expert în cadrul proiectului ”Consolidarea cadrului pentru creșterea calității serviciilor publice și sprijinirea dezvoltării la nivel local”, implementat de Ministerul Dezvoltării, în parteneriat cu SNSPA. În replică, Alexandru Cumpănașu a afirmat că „subiectul este ridicol” și că el nu a mințit niciodată cu privire la studiile pe care le avea. În octombrie 2019, Alexandru Cumpănașu a lansat Mișcarea Forța România. Unul dintre susținătorii acestei mișcări, care a luat cuvântul la evenimentul de lansare, este nemțeanul George Harabagiu, un apropiat al PSD.
Asociația pentru implementarea Democrației este partener în mai multe proiecte europene derulate de diferite instituții: Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerul Sănătății, mai multe primării, Ministerul Educației, Academia de Poliție.
Proiectul pe care CJ Neamț vrea să-l depună spre finanțare în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă 2014 – 2020 va avea o valoare eligibilă de maxim 4.000.000 de lei, iar Asociația pentru implementarea Democrației va fi implicată în activități precum:
- scrierea și managementul proiectului;
- informare, comunicare și promovare;
- elaborarea politicilor ce necesită resursele financiare din bugetele instituției aferente anilor 2021-2022;
- elaborarea analizelor ex-post pentru politicile publice/strategiile/hotărârile de consiliu elaborate/aprobate începând cu anul 2016;
- elaborarea și dezvoltarea criteriilor de prioritizare a investițiilor în educație, sănătate, asistență socială, infrastructură (mediu și transport) pentru realizarea bugetului aferent anului 2021 sau 2022;
- realizarea analizelor de impact pentru toate actele administrative emise în cursul anului 2020 și 2021 și desfășurarea consultărilor aferente;
- dezvoltarea și elaborarea unui plan strategic instituțional aferent anilor 2021 și 2022;
- înfiițarea și operaționalizarea unui centru de tip „inovare și imaginație civică” în cadrul CJ Neamț;
- dezvoltarea și implementarea la nivelul instuției a unor mecanisme și măsuri de simplificare în vderea reducerii birocrației;
- dezvoltarea și implementarea unui program pentru pregătirea și perfecționarea personalului în vederea introducerii unor sisteme și standarde comune în administrația publică și locală.
- elaborarea Strategiei de Dezvoltare locală a CJ Neamț (SDL), care să răspundă nevoilor și exigențelor de finanțare pentru următoarea perioadă pentru programarea a fondurilor europene 2021-2027;
- actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă.