Orice formă de element decorativ ce implică apa (statică sau în mișcare) poate deveni punctul central în spațiul unde este amplasat. De aceea, încă din antichitate, romanii și grecii au influențat arhitectura urbană prin decorarea curților exterioare cu fântâni arteziene, dar și amplasându-le în spațiile care reprezentau repere pentru adunările sociale. Mai târziu, în epoca medievală, se obișnuia ca fiecare abație și grădină să fie cultivată în jurul unei fântâni arteziene. În schimb, în spațiul asiatic, acestea erau folosite ca sursă de meditație, fiind considerate oaze de liniște și pace interioară. Americanii, pe de altă parte, au transformat binecunoscutul rol religios / decorativ al artezienelor într-o funcție pur utilitară pentru irigarea culturilor, ori ca sursă de apă pentru animale.
Dacă în trecut doar cei care dispuneau de averi considerabile își permiteau să construiască o fântână extravagantă, cu sculpturi grandioase și jocuri de apă deosebite, în zilele noastre artezienele se pot întâlni oriunde: în piețe, spații pietonale sau grădini publice, în curți interioare, în mall-uri, ba chiar în holurile hotelurilor sau ale imobilelor particulare. Elementul care racordează fântânile arteziene ale Romanului la toate aceste timpuri și roluri este, dincolo de orice, un simbol creator de armonie, relaxare și funcționalitate. Romașcanii continuă să socializeze în jurul artezienelor de mai bine de un secol, golindu-și mintea de angoasele prezentului și încărcându-se cu energia pură a apei.
Citește și partea I, a II-a și a III-a a articolului!
Fântânile arteziene romașcane în iconografia vremii (1906-1989)
Primele mărturii documentate fotografic despre fântânile arteziene romașcane datează din anul 1906, atunci când primarul Mauriciu Riegler dezvoltă rețelele de apă potabilă și de canalizare ale orașului, înființând totodată 3 astfel de spații publice binefăcătoare pentru „minte și inimă”. Acestea au fost amplasate în cele două grădini ale Romanului: una în rondul Grădinii Centrale (situată pe locul unde a fost ridicată în 1969 Casa Afacerilor) și două în rondurile Grădinii Mari (Parcul Municipal, așa cum îl cunoaștem noi azi).
1909 – Ilustrată cu arteziana din Grădina Centrală
Cărțile poștale ilustrate tipărite în imprimeriile romașcane și vândute publicului larg sunt cele care au făcut cunoscute în întreaga lume aceste oaze de relaxare. În ciuda dimensiunilor reduse, față de contracandidatele din Parcul Mare, arteziana decorativă situată pe aleea principală din Grădina Centrală era locul în jurul căruia romașcanii se strângeau ciorchine în fiecare duminică și la zi de sărbătoare. Ce putea fi mai odihnitor decât să urmărești fascinanta cădere de apă arteziană, în timp ce asculți valsurile fanfarei militare din foișorul de lemn? Mai jos aveți prezentată o ilustrată celebră care a circulat poștal în 1909.
1910-1930 – Ilustrate cu artezienele din Grădina Mare
Rondurile străjuite de frunzișurile atent selecționate pentru diversitatea arboricolă a Grădinii Mari au în centrul fiecărei fotograme celebrele fântâni arteziene. Editorii ilustratelor de altădată păstrează vreme de 20 de ani clișeele acestor locuri speciale din sufletul romașcanilor, reeditându-le cu succes de fiecare dată. Vă prezint mai jos principalele trei clișee folosite în epocă, circulate poștal în anii 20.
Anii 60 – Ilustrată cu arteziana din fața Primăriei
„Măreția” anilor 60 nu caută să mai surprindă decât elementele pur arhitectonice ale orașului, omițând lecția antichității prin care romanii și grecii influențaseră întreaga dezvoltare a arhitecturii moderne construind în jurul fântânilor arteziene. Mai jos aveți una din puținele ilustrate care au surprins intervalul 1950-1965 doar cu un colț din arteziana din fața Primăriei (a doua variantă – cea rectangulară, cu un singur bazin – a fântânii). Vederea este circulată poștal în 1967.
1970 – Ilustrată cu rondul unde se va construi arteziana din fața Spitalului vechi
Merită să înțelegem și straturile istorice peste care se construiește necontenit. Într-o vedere circulată poștal în 1970 avem reprezentat rondul intersecției din fața Spitalului Vechi (pe atunci, singurul) peste care planul sistematizării va prevedea zece ani mai târziu o fântână arteziană. Este unul din pașii înainte care reconfigurează un mic spațiu urban venind și în întâmpinarea nevoilor de relaxare ale cetățenilor.
1974 – Ilustrată cu arteziana țâșnitoare din lacul Parcului
Arteziana este prezentată în două ipostaze ale primei sale variante de construcție: în funcțiune (vederea alb-negru) și oprită (vederea color). Ambele ilustrate au circulat poștal în anul 1974.
1975-1989 – Ilustrate cu artezienele din Parc și din fața Primăriei
Adevărate simboluri iconografice, două dintre fântânile arteziene romașcane au fost reprezentate pe cele mai multe vederi din perioada ceaușistă, considerându-se puncte de atracție maximă pentru imaginea noului oraș industrial. Este vorba despre arteziana din Parc – cea care a supraviețuit până în zilele noastre (peste 110 ani vechime) – și cea din fața Primăriei (care tocmai a împlinit 50 de ani). Vă prezint mai jos 8 dintre aceste ilustrate romașcane care au circulat poștal între 1975-1985.