Raed Arafat: „S-a stabilit modul de plată a gărzilor și ambulanța TIM Roman va porni”

de | 07/10/2016 | Local, Sănătate

Ambulanța de Terapie Mobilă Intensivă (TIM), o autospecială atât de necesară zonei Roman, este folosită, începând cu luna martie, de cadrele medicale de la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) Piatra-Neamț, după ce a stat la Roman mai bine de opt luni. De ce acest spital mobil a fost luat de la Roman? Nu pentru că la Spitalul Județean n-ar fi existat o ambulanță de acest tip. Reprezentanții Spitalului Roman au răspuns dând vina pe legislație și pe birocrație. Parțial au dreptate, doar că legislația este în vigoare din anul 2006, iar orice activitate în domeniu de după anul 2006 trebuia să țină cont de prevederile actelor normative respective.

Când a ajuns chestiunea ambulanței TIM de la Roman subiect de discuție la ministere? În luna februarie, după ce conducerea Spitalului Municipal de Urgență Roman a cerut Comisiei Interministeriale pentru Suport Tehnic (CIMST) transformarea Centrului de Primiri Urgențe (CPU) în Unitate de Primiri Urgențe (UPU). Spitalul Roman a argumentat cu cadrele medicale care lucrează la CPU, cu faptul că există heliport local în curtea Detașamentului de Pompieri Roman și cu investigațiile care se fac la CPU. Adică la Roman există un CPU care are condiții de UPU. Tot atunci s-a solicitat ”menţinerea ambulanţei tip C1 TIM-SMURD la punctul de lucru Roman, cu personal din CPU, situatie care ar implica problema plăţii medicilor, întrucât aceștia până acum efectuau 12 ore/zi în ture la SMURD şi 7 ore/zi la CPU, iar sâmbata şi duminica efectuau ore plătite separat ca şi gardă”, se precizează într-un răspuns al Ministerului Sănătății.  De aici reiese că Spitalul Roman a fost atenționat sau și-a dat seama că este o problemă cu cadrul legal în care funcționează ambulanța și cu plata cadrelor medicale.  Ce a decis Comisia Interministerială: ”Cu privire la adresa nr. 3465/05.02.2016 a Spitalului Municipal de Urgenţă Roman privind transformarea CPU din cadrul spitalului în UPU-SMURD, membrii comisiei nu sunt de acord cu solicitarea. (…) În ceea ce privește ambulanţa de terapie intensivă mobilă Cl, care a fost pusă în funcţiune fără informarea şi fără avizul Ministerului Sănătăţii şi Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), aceasta va rămâne în coordonarea UPU-SMURD din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Piatra Neamţ”. Așadar, conform răspunsului Ministerului, la Roman a fost posibil ca o ambulanță să poată fi utilizată la intervenții fără a se rezolva, mai întâi, chestiunile legale. Acum, gândiți-vă ce pățește un șofer care nu are grijă să-și înmatriculeze mașina sau să-și facă ITP-ul ori asigurarea. Ori aici vorbim de o autospecială care ajungea la cele mai grave cazuri și era cu atât mai important ca totul să fie făcut conform legii.

Cine trebuia să ceară  acest aviz de la Minister și de la DSU? Aici apare o primă neconcordanță, iar din capul locului trebuie precizat că președintele Comisiei Interministeriale pentru Suport Tehnic – comisie în care este membru și un reprezentant al Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU) – este exact șeful DSU, secretarul de stat Raed Arafat. În timp ce de la București se spune că nu a existat informare și aviz de la Minister și de la DSU, reprezentanții Direcției de Sănătate Publică Neamț arată că transferarea ambulanței TIM la Roman a fost făcută tocmai prin DSU. ”Prin adresa nr. 3914130/11.05.2015 MAI – Departamentul pentru Situații de Urgență – IGSU – a comunicat conducerii Spitalului Municipal de Urgență Roman faptul că s-a hotărât operaționalizarea unei ambulanțe de terapie mobilă intensivă (tip C1) în zona municipiului Roman. Astfel, începând cu data de 1 iulie 2015, Ministerul Afacerilor Interne – DSU – ISU Neamț a hotărât operaționalizarea ambulanței TIM în zona municipiului Roman. Reprezentanții ISU Neamț și ai Spitalului Roman au făcut demersuri pentru autorizarea acestei activități.”

Așadar, IGSU repartizează ambulanța TIM la Roman în mai 2015, decide ca ambulanța să devină operațională în iulie 2015, apoi, în februarie 2016, DSU spune că s-a făcut totul ”fără informarea și fără avizul” Ministerului Sănătății și a Depertamentului pentru Situații de Urgență.

Mai mult, Raed Arafat, șeful DSU, susține că nu a semnat niciun document pentru operaționalizarea ambulanței TIM Roman și că totul a fost făcut fără știrea sa. ”Și ieri (n.r. – joi, 7 octombrie) s-a discutat despre acest subiect la Comitetul interministerial. E totul rezolvat. Sunteți singurul județ care are mașină de terapie intensivă mobilă în afara reședinței de județ. S-a făcut, am acceptat, este foarte greu să o întreținem să funcționeze, iar modul în care funcționează este foarte bine reglementat. Deci, cum s-a făcut inițial, trebuia să fie ajustat modul ei de funcționare. Acum s-a stabilit modul de plată de gardă și va porni. Într-o formă sau alta, ambulanța TIM a funcționat în afara legii. Dar nu chestie de lege este problema. Problema este de resurse umane, este problemă de mult mai multe aspecte. Într-o formă sau alta, ea a funcționat în afara unui anumit cadru, care trebuia reglementat. Trebuia să găsim modul în care va funcționa”, a declarat secretarul de stat Raed Arafat. Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență a precizat că legea este bună și că problema de care se lovește sistemul sanitar este cea de resursă umană. ”Avem probleme în țară să ținem resursa umană corectă în mai multe Unități de Primire Urgențe (UPU). Sunt mai multe UPU care au rămas cu un medic sau doi. UPU județene. Deci, să mă înțeleagă lumea că avem problemă de resursă umană. Când facem o planificare și o extindere a nivelului de servicii și noi nu avem cu ce să le menținem, nu neapărat financiar, cât uman, atunci e o problemă. Pentru că creem o chestie falsă. Noi avem o gândire națională și ne dezvoltăm cât ne permit toți factorii care afectează sistemul. Mașina de la Roman era pe doi medici. Dacă unul dintre ei pleca, mașina asta se oprea în două secunde. Nu trebuia să fie oprită de noi, se oprea singură. Noi încercăm să facem evoluția să fie una stabilă, nu una care să fie cu dus și cu întors. Nu așa funcționează un sistem”.

După aceste explicații l-am întrebat pe Raed Arafat cine a dispus începerea activității pe această ambulanță TIM, dacă nu existau avizele și autorizările necesare. ”La dumneavoastră în județ. În niciun caz eu, am aflat după ce a dat drumul la această activitate. Eu, personal, nu am fost consultat când s-a făcut treaba asta. Poate că s-a făcut pe o linie tehnică, că vrem să trimitem, dar nu s-a analizat treaba. La mine nu a ajuns așa ceva. Acuma încerc să o mențin, să o las să funcționeze. Într-adevăr, pentru că sunt și presiuni și pentru că a funcționat și vreau să funcționeze corect mai departe.” Raed Arafat a mai spus că la Roman se va merge pe același tip de protocol care funcționează și la București, acolo unde ”Spitalul Floreasca funcționează cu alte spitale”.

Ce spune legea ”bună”, care împarte urgențele și nevoia de intervenție în funcție de statutul de reședință de județ al unei localități, nu de cauzistică:

În Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, atât unitatea de primire urgenţe, cât şi compartimentul de primire urgenţe sunt definite astfel:

  • u)  unitate de primire a urgenţelor, denumită în continuare UPU – secţia sau secţia clinică aflată în structura unui spital judeţean, regional sau în structura spitalelor aparţinând ministerelor şi instituţiilor cu reţele sanitare proprii, cu personal propriu, special pregătit, destinată triajului, evaluării şi tratamentului de urgenţă al pacienţilor cu afecţiuni acute, care se prezintă la spital spontan sau care sunt transportaţi de ambulanţe;
  • v) compartiment de primire a urgenţelor, denumit în continuare CPU – secţia aflată în structura unui spital orăşenesc, municipal sau în structura spitalelor aparţinând ministerelor şi instituţiilor cu reţele sanitare proprii, cu personal propriu, special pregătit, destinată triajului, evaluării şi tratamentului de urgenţă al pacienţilor cu afecţiuni acute, care se prezintă la spital spontan sau care sunt transportaţi de ambulanţe…”.
  • Totodată, art. 108 alin. (7) din acelaşi act normativ prevede faptul că spitalele regionale de urgenţă şi spitalele judeţene de urgenţă au în responsabilitate, prin unităţile de primire a urgenţelor, echipaje integrate publice de intervenţie prespitalicească terestră (SMURD), în colaborare cu structurile Ministerului Afacerilor Interne şi cu autorităţile publice locale, care sunt coordonate de dispeceratele Sistemului naţional unic pentru apelul de urgenţă…”.

Din interpretarea conţinutului acestui articol în sensul normei juridice se înţelege că doar spitalele regionale şi cele judeţene, prin UPU, pot avea în responsabilitate echipaje integrate publice de intervenţie prespitalicească Serviciul Mobil de Urgenţă Reanimare şi Descarcerare (SMURD) (P.A, C, C1) şi echipaj de terapie intensivă mobilă (TIM). Ceea ce înseamnă că un CPU nu poate deţine şi asigura acest echipaj TIM.”

În art 24 pct. 5 din Ordinul nr. 1092/2006 privind stabilirea competenţelor şi atribuţiilor echipajelor publice de intervenţie de diferite niveluri în faza prespitalicească, se prevede faptul că un echipaj TIM este un echipaj public de intervenţie de urgenţă, transport şi consultaţii în faza prespitalicească şi în cadrul căreia îşi desfasoară activitatea un număr de minimum patru persoane, după cum urmează:

  • a) un medic de urgenţă sau un medic de anestezie terapie intensivă (specialist sau rezident cel puţin în semestrul II al anului III de rezidenţiat, cu acordul directorului programului de rezidenţiat ori al îndrumătorului, în cazul rezidenţilor în anestezie terapie intensivă, cu experienţă spitalicească continuă, instruit în utilizarea medicaţiei anestezice);
  • b) un asistent medical cu pregătire în acordarea asistenţei medicale de urgenţă cu experienţă spitalicească în manevrele de urgenţă şi terapie intensivă şi utilizarea medicaţiei anestezice;
  • c) o persoană cu pregătire paramedicală care a absolvit cursul de prim ajutor calificat şi de lucru în cadrul unui echipaj medical de urgenţă;
  • d) un conducător auto pompier care a absolvit cursul de prim ajutor calificat sau un conducător auto ambulanţier…”.

În sensul celor mai sus învederate, un echipaj TIM este un echipaj superior faţă de restul echipajelor SMURD, atât din punctul de vedere al echipajului dar şi din cel al echipamentelor medicale, fapt pentru care un CPU nu poate să asigure in totalitate resursele prevăzute în legislaţia din vigoare.”

Dar CPU Roman POATE să asigure aceste resurse. Și cu toate acestea, Comisia interministerială (Ministerul Sănătății – Ministerul Afacerilor Interne) a găsit cea mai birocratică și mai anevoiasă cale posibilă pentru ca ambulanța să ajungă din nou la Roman.

Repere:

  • prima solicitare pentru clarificarea situației a fost făcută pe 5 februarie 2016, în urmă cu opt luni;
  • au fost patru ședințe ale Comisiei Interministeriale în cadrul cărora s-a discutat chestiunea ambulanței TIM la Roman;
  • singurul parlamentar care a făcut o interpelare oficială pe această temă a fost senatorul Ioan Chelaru, în primăvara acestui an – pe data de 5 mai i s-a răspuns că se va face o a doua linie de gardă a UPU Piatra-Neamț, care va funcționa la Roman – de atunci au trecut cinci luni, dar autoritățile sunt, în continuare, încurcate în hârtii;
  • în perioada de operativitate, 1 iulie 2015 – 18 martie 2016, ambulanța TIM a mers la 459 de intervenții, din care 66 de accidente și 75 de misiuni la persoane cu afecțiuni cardiace;
  • cadrele medicale de la Roman vor merge în audiență la secretarul de stat Raed Arafat pentru ca situația să se rezolve mai repede.

Întrebări la care autoritățile locale sau centrale NU au răspuns:

  • Cine a dispus ca ambulanța să funcționeze?
  • Pe ce bază s-a făcut plata sporului pentru orele de muncă pe ambulanța TIM?
  • De ce nu s-a discutat despre posibilitatea modificării Ordinului MS, astfel încât și un CPU precum cel de la Roman să poată avea linie de gardă de urgență pentru ambulanța TIM?
  • De ce o lege prin care se reglementează intervențiile de urgență nu ține cont de timpul de răspuns în caz de situație de urgență?

Articol scris de Teo Baciu

Jurnalist din 2007, cu experiență în presa locală și națională, bursieră în 2014 a programului "Bursele Europene pentru Jurnaliști în Dialog", coautor al portalului național justitiecurata.ro, premiată de Reprezentanța Comisiei Europene în România în cadrul concursului "Reporter și blogger european".

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.