La orice final de sărbători, gospodinele fac curățenie în frigider, iar tomberoanele din spatele blocurilor se umplu de cantități variate de mâncare pregătită în exces și care nu a fost consumată la timp. Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a format, în 2014, un grup de lucru cu reprezentanți din mai multe instituții, pentru creionarea unui program național care să combată risipa alimentară. Doar că proiectul, care ar fi trebuit să prezinte primele concluzii în 2017, a eșuat în niște prezentări tip power point, după cum reiese de pe siteul ministerului amintit.
Între timp, cinci studenți au preluat o idee care s-a dovedit a fi utilă în Danemarca și au stârnit deja interesul unui retailer. Printre cei cinci se află și Rareș Chelmuș, un romașcan absolvent de „Roman Vodă”. Tânărul de 22 de ani este acum în anul terminal al Facultății de Informatică din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. În paralel cu pregătirea lucrării de licență, Rareș lucrează la dezvoltarea aplicației mobile Yammy Deal, o soluție smart cu care speră să contribuie la stoparea risipei alimentare.
Ideea aplicației a venit dintr-o țară nordică. Vali, cel care coordonează partea tehnică, a fost în Danemarca și a văzut cum funcționează o astfel de aplicație. În Danemarca se plătește foarte mult cu cardul, a fost mai simplu de implementat, era și o obligație: plăteai cu cardul, rămâneai înregistrat, trebuia să te duci și să ridici marfa. Pe aplicația noastră doar rezervi și te duci și plătești la fața locului. Noi vom percepe un comision, relația noastră este cu cel care oferă mâncarea, cu agentul economic.
Rareș Chelmuș, cofondator Yammy Deal
Spre diferență de alte aplicații similare, care doar pun în legătură restaurantele cu asociațiile sau fundațiile, pentru ca mâncarea să fie oferită gratuit nevoiașilor, ceea ce propun Rareș și echipa sa reprezintă o afacere.
Scopul este să reducem risipa alimentară, care este o realitate la noi în țară. 2,55 de milioane de tone de mâncare se aruncă anual în România, iar 24% este mâncare gătită. Unii agenți economici dau gratuit mâncarea nevândută celor fără venituri sau o trimit la ferme. Nu am nimic împotrivă ca un restaurant să ofere mâncarea nevândută celor nevoiași, este o acțiune caritabilă de lăudat. Dar ceea ce oferim noi este un model de business, un mod de a face reclamă agenților economici și o oportunitate pentru utilizatori de a încerca alte mâncăruri, datorită prețului redus.
Rareș Chelmuș, cofondator Yammy Deal
Aplicația Yammy Deal va fi lansată în luna iunie și va fi testată, inițial, printre studenții ieșeni. De altfel, agenți economici din Iași au fost contactați și au exprimat un interes pentru viitoarea aplicație.
Carrefour este interesat de noi, așteaptă să iasă aplicația. Dar noi ne vom adresa mai multor localuri, restaurante, simigerii, patiserii, cofetării, cărora le rămâne mâncarea nevândută peste zi. La finalul zilei, în ultima oră în care ei țin deschis, pun mâncarea pe aplicația noastră la un preț redus, doritorii o reverză, vin și o cumpără și este un proces din care fiecare iese câștigat.
Rareș Chelmuș, cofondator Yammy Deal
Echipa Yammy Deal este formată din Rareș Chelmuș (marketing și PR), Valentin Roșca (CTO), Cristian Burac (designer), Cristiana Grigoriu (mobile developer), Andrei Diaconu (consultant).
Proiectul lor a trecut de prima etapă a competiției Innovation Labs, un program de preaaccelerare pentru start-upuri. Programul Innovation Labs are trei etape: Hackathon, Boost Day și Demo Day; Yammy Deal se definitivează în aceste săptămâni, în cadrul etapei Boost Day, iar pe 21 mai, la Demo Day, va fi prezentarea produsului final, în fața posibililor investitori și a juriului. Indiferent dacă vor câștiga sau nu, fondatorii Yammy Deal au atras deja atenția Carrefour, deci produsul lor se va putea dezvolta și în afara competiției.
0 Comentarii