Primarul municipiului Roman, viceprimarul, patru consilieri locali și reprezentanți ai presei au fost joi, 12 aprilie, la ApaVital Iași, pentru a compara sistemul după care funcționează operatorul de apă și canalizare din județul vecin față de ApaServ.
Discuțiile despre o eventuală mutare a Romanului la un alt furnizor de apă și canalizare au existat de mai mult timp, dar au devenit mai prezente în spațiul public în ultimele două luni. Luna trecută, directorul general și directorul tehnic ai ApaVital au venit la Roman și au prezentat activitatea ApaVital în fața Consiliului Local. Acum, vizita a fost întoarsă.
Prima oprire a fost la sediul companiei ieșene, acolo unde conducerea a prezentat sistemele și tehnologiile pe care se bazează în relația cu angajații și cu publicul extern.
Unul dintre sisteme, folosit și de ApaServ, este sistemul SCADA. SCADA este prescurtarea pentru Monitorizare, Control si Achizitii de Date (Supervisory Control And Data Acquisition). Un centru de comandă monitorizează și controlează toată rețeaua de apă și canalizare, inclusiv stațiile de captare și cele de epurare.
Un alt sistem folosit este GIS (Geographic Information System – Sistem Informațional). Acest sistem e utilizat pentru a crea, stoca, a analiza și prelucra informațiile din teren. Practic, GIS oferă o hartă de mare precizie a tuturor rețelelor până la nivel de racord și oferă informații despre avariile sau anomaliile care intervin în sistem. Tot pe GIS se bazează angajații ApaVital atunci când emit avize pentru construirea unor imobile sau conectarea la rețelele de apă și canalizare a unor noi consumatori.
Directorul general al ApaVital, Ion Toma, a explicat că acest sistem este permanent perfecționat, fiindcă tot ce se înregistrează în teren se modifică în GIS. Astfel, de la an la an, precizia acestei hărți s-a îmbunătățit considerabil, iar situații precum cele în care un constructor care execută o lucrare dă peste niște țevi despre care nimeni nu are habar au devenit o excepție.
O altă deosebire între sistemul pe care se bazează acum Romanul și cel al ApaVital este că ieșenii au „fiecare cartier legat prin două magistrale”, prin urmare, o avarie majoră nu lasă oamenii fără apă, datorită sursei alternative. Consilierul local Bogdan Curcudel, care lucrează în cadrul ApaServ, a spus că Romanul este alimentat în sistem inelar și că nu se poate face o astfel de modificare, dar reprezentanții ApaVital au dat de înțeles că există soluții. De altfel, orașul Iași are dublă alimentare: de la Timișești și din Prut.
Tarifele la apă și canalizare sunt mai mici la ApaVital decât la ApaServ. În schimb, la ApaVital, persoanele juridice și instituțiile publice plătesc apa meteorică, lucru care nu se întâmplă la ApaServ.
Dacă Romanul va trece la ApaVital nu este exclus ca ApaServ că ceară sume foarte mari drept despăgubire (cofinanțarea investițiilor din master plan care au fost realizate în Roman în ultimii ani și alte cheltuieli efectuate de companie sau chiar contravaloarea totală a investițiilor). ApaVital și-a asumat plata despăgubirilor, atât timp cât acestea înseamnă doar cofinanțare de invesiții europene și alte investiții proprii ale ApaServ, ce rămân Romanului. Pe de altă parte, primarul Lucian Micu pare convins că aleșii locali vor vota schimbarea furnizorului de apă și canalizare și pregătit pentru un eventual litigiu în instanță cu ApaServ.
De ce este interesată ApaVital de Roman?
Pentru că orașul se dezvoltă și pentru că, prin Roman, compania ieșeană va avea mai ușor acces la alte localități din jurul municipiului. Așadar, ApaVital nu este interesată în mod special de orașul nostru, ci de o extindere etapizată, de mai mare amploare. Dezvoltarea companiei, în ultimii 12 ani, arată astfel: în 1996, ApaVital avea opt arii de operare în județul Iași, în 2017 avea 77 de arii de operare în trei județe (Iași, Neamț, Vaslui) și aproximativ 1.300 de angajați.
După vizita de la sediul companiei, directorii ApaServ au condus grupul la depozitele de piese pentru intervenții și alte ateliere de lucru. Depozite similare se află și la Târgu Frumos și Pașcani, pentru ca timpul de intervenție să fie cât mai scurt în cazul unei avarii.
La Pașcani funcționează contorizarea individuală
O altă oprire din program a fost la Primăria Pașcani. Municipiul a aderat la ApaVital în urmă cu trei ani și jumătate, iar problemele nu au fost puține. Fostul furnizor apă și canalizare, o societate locală, practica prețuri mai mici. Pentru că în Pașcani nu existau asociații de proprietari, reprezentanții ApaVital au cerut ca un reprezentant al fiecărei scări de bloc să fie omul de legătură pentru convenții și contracte. În blocurile în care nimeni nu a vrut să-și asume responsabilitatea, oamenii au rămas fără apă. Primarul municipiului Pașcani a ținut să precizeze că firma a dat dovadă de deschidere și problemele au fost rezolvate în timp. Acum, oamenii din Pașcani primesc factură individuală la apă și canalizare. La fiecare scară există contor de branșament, dar și contoarele locatarilor, din clasa de precizie C. Astfel, suma indexilor contoarelor de pe o scară este egală cu indexul contorului de branșament. Dacă există, totuși, pierderi din diverse cauze, acestea se împart locatarilor. Între timp, locuitorii din Pașcani au început să se asocieze în asociații de proprietari, pentru a gestiona mai eficient unele chesiuni.
Ce se schimbă pentru romașcani în cazul unui nou furnizor de apă?
Se va putea aplica facturarea individuală. Dar în urma unor investiții suportate de locatari, fiindcă ApaVital acceptă doar contor la limita de proprietate (cu excepția celui cu citire radio) din clasa de precizie C.
Cel puțin deocamdată, apa și canalizarea vor fi mai ieftine. Nu se știe, însă, cum va evolua tarfiul pe viitor pentru că orice investiție făcută cu bani europeni înseamnă aprobarea și respectarea unui plan tarifar (așa a fost și în cazul ApaServ).
Romanul va putea fi alimentat și cu apă de la Timișești, dar și de la Pildești. De unde va veni apa romașcanilor va fi o decizie pur economică.
O mai mare stabilitate și flexibilitate
Datorită experienței bogate și a unui management care construiește de 15 ani, ApaVital are o altă aboradare față de business și față de clienți, comparativ cu ApaServ. Clienții actuali primesc facturi pe email, SMS în caz de avarii, iar timpul de așteptare la callcenter este sub un minut. Datorită tehnologiilor folosite, uneori avaria este sesizată de angajații companiei înainte de a fi anunțată de cetățeni. În cazul schimbării furnizorului la Roman, lucrurile acestea nu se vor putea aplica în prima zi, ci după o perioadă de adaptare și tranziție care va dura, în cel mai fericit caz, câteva luni.
0 Comentarii