„Cel mai important proiect al Moldovei de după revoluție este subfinanțat, dar politicienii se gândesc doar la capital electoral”

de | 19/02/2019 | Economic, Mișcare Civică, Național, Social

Muntenia reprezintă voinţa şi sentimentul, pe când Moldova mai cu seamă inteligenţa”, scria Garabet Ibrăileanu în „Spiritul critic în cultura română”. Cumva, inițiativa fondatorilor Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei (MDM) confirmă ceea ce a spus Ibrăileanu: moldovenii au stat, au analizat și, la un moment dat au spus: gata. E timpul să facă lucruri concrete. Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei nu a apărut din senin, membrii asociației făcându-se remarcați mai ales pentru presiunea pe care au exercitat-o asupra guvernanților și a parlamentarilor pentru adoptarea legii privind construcția autostrăzii A8 Iași – Târgu Mureș. La scurt timp, s-a născut, pe lângă „Împreună pentru A8” și „Moldova vrea autostradă” și această nouă organizație. De ce a fost nevoie de încă o entitate jurdică a societății civile din regiunea de nord-est a țării?

Pentru că celelalte ONG-uri sunt tematice, se axează exclusiv pe acest proiect important, de construcție a autostrăzilor A8 si A7. MDM a aparut ca o necesitate, deoarece problemele Moldovei nu se rezuma la nevoia de autostrazi. Prin MDM am creat cadrul legal pentru a aborda și alte probleme ale acestei regiuni”, afirmă Bogdan Roman, antreprenor romașcan și unul dintre fondatorii MDM.

intalnire Dragnea A8
antreprenorul romașcan Bogdan Roman (primul din dreapta imaginii), în noiembrie, la întâlnirea cu președintele Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, după ce legea construirii A8 tocmai fusese votată

Una dintre problemele deja identificate – deși membrii asociației nu au terminat de colectat informațiile pe care să-și bazeze viitoarele acțiuni – este migrația.

În ultimele două decenii au emigrat 25% dintre locuitorii regiunii nord-est. Un sfert dintre cetățeni au ales să plece din Moldova, în condițiile în care media națională este de 10%. Acest lucru spune ceva. Fiind o problemă complexă, nici rezolvarea nu este simplă, însă în perioada următoare vom prezenta soluții. Alte cifre arată lipsa de interes pe care Moldova o prezintă în momentul în care se iau deciziile la București. Regiunea noastră înseamnă aproximativ 20% din suprafața țării. Totuși, în 2018, Moldova a beneficiat de un umilitor 2,3% din bugetul de investiții al Ministerului Transporturilor. Și nu este singurul exemplu care arată că finanțarea acestei regiuni nu se face ținând cont de noi, cei care locuim aici. În perioada 2015 – 2018, diferența între contribuțiile noastre la bugetul de stat și alocările care au venit în teritoriu de la București este de 10 miliarde de lei, în sensul că noi am dat mai mulți bani, dar am primit alocări mai mici. Acestea sunt cifre, nu sunt opinii subiective ale cuiva. Prin urmare, pentru că Moldova are și alte probleme decât autostrăzile, am ales înființarea MDM.”

Bogdan Roman, fondator Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei

Cel mai important proiect al momentului rămâne, totuși, construirea autostrăzii A8. Cel puțin pentru o parte a societății, fiindcă nu toți par a fi „uniți în cuget și-n simțiri”.

Este regretabil că un proiect de interes major pentru regiune nu reusește sa unifice fortele politice si de informare. Consider că fără o coaliție de acest tip proiectul nu este realizabil fiindcă semnalele de la București nu sunt deloc cele pe care le dorim și le așteptăm. Dar politicul se simte și în informarea cetățenilor: sunt doar fărâme de date pe acest subiect, nu un lobby susținut. Iar cei mai mulți oameni politici nu se gândesc decât la cum ar putea câștiga ceva capital electoral din asta, nu au în vedere binele comun.”

Bogdan Roman, fondator MDM

Bogdan Roman este unul dintre cei care au exercitat presiune pentru aprobarea legii construirii A8, la forma inițială a bugetului și a participat la discuțiile cu premierul Dăncilă.

Valoarea totala a proiectului A8, conform Master Planului General de Transporturi, este de 4.072.270.000 euro. Forma initiala a bugetului prevedea 0,004968% pentru SF-ul Podului Ungheni. Au fost alocati 9,3 milioane lei pentru completarea studiului de fezabilitate (SF) pe tronsonul Târgu Neamț – Târgu Mureș. CNAIR a estimat completarea SF-ului Tg. Neamț – Tg. Mureș la 39% din valoarea contractuală aferentă anului  2014. Este puțin probabil să avem un angajament cu o companie care să presteze în 2019 contra sumei de 29 milioane de lei, un serviciu care in 2014 era evaluat la 76 milioane de lei. Este imposibil să respecți bugetul alocat pentru un SF de anvergură, cu studiu geotehnic, arheologic, hidrogeologic, aviz gospodarirea apelor etc. Amendamentele au mai adus un credit de angajament, care însă devine alocare bugetară în 2020. Totuși, la întâlnirea cu premierul s-a promis o alocare de 6 miliarde de lei la Ministerul Transporturilor, într-un buget care se lasă așteptat. Din păcate, cel mai important proiect al Moldovei de după revoluție, ce poate influența decisiv parcursul întregii regiuni, din punct de vedere economic, social, strategic, al calității vieții, este deocamdată subfinanțat.”

Bogdan Roman, fondator MDM
protest autostrada
Bogdan Roman (primul din dreapta), după protestul din Capitală de vineri, 8 februarie

Membrii MDM spun că vor continua să facă lobby pentru autostrada A8, fiindcă această soluție este de preferat unei acțiuni în instanță. În cel mai negru scenariu, cetățenii regiunii nord-est ar putea da statul în judecată pentru că nu respectă legea. (Legea nr. 291/2018 privind construcția autostrăzii A8).

Suntem precauți și gestionăm cu responsabilitate o eventuală acțiune in justiție. Pe fondul tensiunilor politice, este mai inspirată o unire de forțe din societatea civilă, presa și politicienii zonei, pentru a eficientiza rezultatul  și a elimina riscul unei crize politice. Din păcate, în joc sunt lupte de orgolii și strategii electorale, iar binele comun pare a fi departe.

Bogdan Roman, fondator MDM

Articol scris de Teo Baciu

Jurnalist din 2007, cu experiență în presa locală și națională, bursieră în 2014 a programului "Bursele Europene pentru Jurnaliști în Dialog", coautor al portalului național justitiecurata.ro, premiată de Reprezentanța Comisiei Europene în România în cadrul concursului "Reporter și blogger european".

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.