Autostrada nerealizată Iași – Târgu Mureș este deja în pericol

de | 17/08/2017 | Administrație, Local

Autostrada Iași – Târgu Mureș este doar la nivel de proiect, dar autoritățile par să se împotmolească deja. Semnalul de alarmă în această privință a fost tras de  reprezentanții Asociației Pro Infrastructură, organizație formată din specialiști în domeniul transporturilor. Reprezentanții Pro Infrastructură au scris pe Facebook că pe 10 august au participat la o întâlnire informală cu societatea civilă, autorități locale, experți de mediu și delegați din Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și că, astfel, au aflat despre intențiile autorităților.

Reprezentanții CNAIR prezenți au anunțat că vor să rezilieze contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș-Iași, segmentul dintre Târgu Mureș și Ditrău. Acest contract este, în acest moment, suspendat, ca urmare a unui raport al Curții de Conturi care spune că revizuirea unor studii de fezabilitate este nejustificată. Raționamentul lor era pur financiar, neluând în considerare factorul tehnic care justifică în cele mai multe cazuri revizuirea acestor studii de fezabilitate. CNAIR fuge astfel de răspunderea pe care o are în soluționarea acestei situații și alege drumul mult mai comod, dar nociv, pentru desfășurarea adecvată a proiectului autostrăzii în faza de execuție. Astfel, CNAIR nu învață nimic din experiența blocării lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, acolo unde organizațiile de mediu au cerut modificarea soluției tehnice prevăzute de studiul de fezabilitate, mai precis execuția vestilelor <tuneluri pentru urși>. Nici până în acest moment nu este rezolvată situația contractuală, fiind imposibilă scoaterea la licitație a segmentului de autostradă care conține aceste tuneluri.” – postare Facebook Asociația Pro Infrastructură

Pro Infrastructură  afirmă că traseul urșilor va da bătăi de cap proiectului de construcție a acestei autostrăzi și că studiile de fezabilitate ar trebui refăcute, lucru pe care CNAIR nu-l dorește.

Organizațiile de mediu au identificat, prin metode științifice bazate pe date serioase din teren, în cadrul unui proiect pan-european de proiectare a autostrăzilor <verzi> (prietenoase cu mediul), numeroase trasee folosite de urși care intersectează (sau chiar se suprapun perfect peste) traseul Autostrăzii A8 între Târgu Mureș și Ditrău. Pe acest segment, în studiul de fezabilitate din 2010, nu există ecoducte care să permită permeabilitatea (trecerea urșilor dintr-un habitat în altul). Tunelurile și viaductele, conform datelor culese de experți, nu sunt suficiente sau nu sunt bine amplasate. Mai mult decât atât, la aceeași întâlnire de ieri, reprezentanții CNAIR au anunțat că vor să renunțe complet la actualizarea studiilor de fezabilitate și pentru restul autostrăzii de la Ditrău și până la Iași, lansând licitațiile de proiectare și execuție pe baza studiilor de fezabilitate din anii 2009-2010. Valoarea mică a contractelor pentru realizarea studiilor de fezabilitate pe această autostradă din 2010 este îngrijorătoare, ridicând MARI semne de întrebare referitoare la calitatea studiului geotehnic realizat atunci, motiv pentru care revizuirea acestor studii de fezabilitate la o calitate corespunzătoare este mai mult decât necesară!” – postare Facebook Asociația Pro Infrastructură

O altă problemă ridicată în cadrul întâlniri ioficiale a venit din partea primarilor, care au spus că, de la vechiul studiu de fezabilitate pentru traseul autostrăzii, s-au ridicat clădiri pe aliniamentul autostrăzii, lucru care înseamă, printre altele, întârzâierea construcției autostrăzii.

Articol scris de Teo Baciu

Jurnalist din 2007, cu experiență în presa locală și națională, bursieră în 2014 a programului "Bursele Europene pentru Jurnaliști în Dialog", coautor al portalului național justitiecurata.ro, premiată de Reprezentanța Comisiei Europene în România în cadrul concursului "Reporter și blogger european".

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.