Cătălin Drulă, fondator al Asociației Pro Infrastructură, consilier pe probleme de infrastructură în guvernul Cioloș, deputat USR, atrage atenția că „Moldova este singura provincie istorică fără vreun kilometru de autostradă construit”, și că Ministerul Transporturilor și CNAIR bat pasul pe loc, „consecințele sunt izolarea economică și pierderea de oportunități (și de vieți pe șosele)”.
Moldova ar trebui să beneficieze de două mari proiecte de infrastructură: axa est – vest (Târgu Mureș – Iași) și axa nord – sud (București-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani).
„Voi explica unde sunt blocate și cum guvernul PSD le ține pe loc. Sper ca astfel cetățenii să afle care e stadiul real, nu minciunile de la compania de drumuri. Și să pună presiune acolo unde trebuie.”
Cătălin Drulă
Viitoarea autostradă A7, se va desprinde din A3 București – Ploiești, în zona localității Dumbrava, și va merge apoi către Buzău și mai departe pe ruta Focșani – Adjud – Bacău -Roman – Pașcani unde se întâlnește cu autostrada Târgu Mureș – Iași. Autostrada are finanțare europeană disponibilă în procent de 75% fonduri nerambursabile din Fondul de Coeziune 2014-2020. În Programul Operațional Infrastructură Mare este în topul proiectelor finanțabile.
Cătălin Drulă spune că în toamna anului 2016 s-au lansat licitațiile pentru realizarea studiilor de traseu, studiilor geotehnice, pentru obținerea avizelor și acordului de mediu și elaborarea proiectelor tehnice pentru cei 346 km de autostradă, practic toată partea premergătoare construcției, inclusiv autorizația de construire.
„Ce s-a întâmplat de atunci? Avem contractele semnate pentru această parte de pregătire? NU. Avem întârzieri peste întârzieri. S-a amînat de 15 ori termenul de depunere a ofertelor anul acesta!
În iulie-august au fost depuse ofertele în sfârșit. Nici astăzi nu este gata evaluarea lor și desemnarea unui câștigător! Avertizam la începutul anului pe ministrul Cuc și directorul de la drumuri Ioniță că e nevoie de resurse adecvate, de specialiști pentru derularea acestor licitații, altfel se va pierde enorm de mult timp până la semnarea unui contract. Am vorbit degeaba.”
Cătălin Drulă
Celălalt mare proiect pentru Moldova, și probabil cel mai așteptat, este autostrada Târgu Mureș – Iași, autostradă împărțită în trei mari sectoare cu lungime de aproximativ 100km fiecare:
- Târgu Mureș – Ditrău, sectorul transilvănean;
- Ditrău – Târgu Neamț, sector care traversează Carpații și care este cel mai complex și mai scump proiect de infrastructură de transport al României;
- Târgu Neamț – Iași – Ungheni, sectorul moldovean care cuprinde și un pod peste Prut.
Pentru fiecare sector s-au realizat studii de fezabilitate dar fără un nivel de detaliu suficient pentru a permite lansarea unor licitații de proiectare și construcție. Din această cauză nu se poate face o estimare realistă a costurilor și a duratei de execuție. Cătălin Drulă spune că în anul 2015 a fost semnat un contract pentru actualizarea la nivelul de detaliu necesar a sectorului Tg. Mureș-Ditrău dar că nici în prezent acest contract, cu finanțare nerambursabilă europeană disponibilă, nu a demarat.
„Deci atenție! Avem contract semnat! Dar din motive birocratice și din lipsă de asumare a răspunderii (faimosul “vine Curtea de Conturi, mai bine nu semnăm nimic”), Compania de drumuri CNAIR ține contractul suspendat.
În 12 aprilie 2017 am făcut o interpelare parlamentară pe această temă către ministrul Transporturilor. Răspunsul primit (abia în iulie) de la ministrul Cuc spunea că în luna iunie (deci cu o lună în urmă, sic!) va fi desuspendat contractul. Rezultatul? Azi, în luna noiembrie, e tot suspendat!”
Cătălin Drulă
Pentru celelalte două sectoare, cel montan și cel din Moldova, ar trebui contractate studiile geotehnice conforme Eurocod și a proiectării la nivelul de calitate și detaliu necesar pentru o autostradă montană.
„Fac un apel la noul ministru să rezolve situația acolo unde domnul Cuc s-a dovedit complet incapabil! Autostrăzile Moldovei trebuie deblocate. Nu putem permite unor incompetenți și politruci să ne mai țină în loc!
Aici trebuie, dragi moldoveni, să puneți întrebarea: de ce ministerul și Compania țin de ani de zile un contract suspendat cînd Moldova are nevoie de autostradă? De ce mint că-l vor desuspenda și nu fac nimic?”
Cătălin Drulă
0 Comentarii