Exclusiv înRoman.ro: De ce nu se va reabilita prea curând trecerea la nivel cu calea ferată spre Iași

de | 30/04/2018 | Administrație, Local

Trecerea la nivel cu calea ferată de la ieșirea din municipiul Roman spre Iași și Suceava nu va fi reabilitată prea curând, singurele lucrări fiind cele de întreținere. De ce nu se poate face o lucrare mai amplă, care să aducă un plus de siguranță și de confort pentru participanții la trafic? Pentru că fiecare linie de cale ferată are un alt proprietar/administrator, iar unul dintre aceștia nu este de acord decât cu lucrările de întreținere, așa cum a menționat într-un răspuns remis înRoman.ro.

Primăria Roman a confirmat disponibilitatea Oscar Down Stream, Holcim SA și Marsat SA de a aloca buget pentru reabilitarea trecerii la nivel cu calea ferată. Astfel că am întrebat CFR SA care este poziția companiei cu privire la calea ferată ce le aparține. Solicitarea noastră de presă a fost trimisă mai departe către RC – CF Trans SRL, firma care operează pe linia de cale ferată a CFR.

Din răspunsul trimis către înRoman.ro reiese că firma privată din Brașov a făcut mai multe intervenții pentru ca circulația la nivel cu calea ferată să se desfășoare în condiții optime.

Pasajul în cauză este peste trei linii de cale ferată, cea din mijloc fiind linia curentă Roman-Buhăiești pe care o gestionăm, iar celelalte două sunt Iinii industriale care aparțin unor societăți comerciale din zona industrială. Deasemenea, pasajul are 4 benzi de circulație, câte 2 pe sens fiind pe drumul european E85. Din datele pe care le deținem pasajul a fost modernizat în anul 2002 , cu dale din cauciuc tip STRAIL, în locul dalelor de beton armat. În momentul de față componentele de cauciuc prezintă rupturi datorate traficului rutier foarte greu, dar și degradării componentelor de fixare metalice (tije de strângere rupte) precum și a bordurilor din beton pe care se sprijină dalele din cauciuc, în principal datorită coroziunii produse de sarea folosită la dezapeziri și a traficului greu. În decursul celor 8 ani de când SC RC-CF TRANS Brașov gestionează secția de circulație neinteroperabilă Roman – Buhăiești s-a intervenit periodic, de câteva ori pe an, pentru lucrări de întreținere a acestui pasaj prin înlocuirea tijelor de strângere și înlocuirea materialului metalic de prindere a șinei pentru asigurarea parametrilor de siguranță a circulației feroviare și rutiere. De altfel, în octombrie 2012 la Roman s-au înlocuit aproximativ 80% traverse T26, șinele și materialul metalic în totalitate deoarece era complet degradat.” – răspuns RC – CF Trans SRL

Reprezentanții firmei susțin că acum nu se mai fabrică acele tipuri de dale de cauciuc și că nu mai au cu cum să le înlocuiască. Din document reiese că în discuțiile avute anterior s-a concluzionat că este nevoie de un efort financiar comun și costisitor pentru reabilitarea acestei treceri la nivel cu calea ferată, iar RC – CF Trans Brașov nu este dispusă să investească.

O reparație capitală a pasajului cu același tip de dale de cauciuc este extrem cle scumpă. Lucrarea implică închiderea totală a circulației feroviare și rutiere pentru o perioadă de timp mai lungă. O astfel de investiție considerăm că va avea rezultate îndoielnice asupra durabilității în timp a acestui tip de pasaj de cauciuc, având în vedere degradările și la alte pasaje dotate cu acest tip de dale. Un astfel de efort financiar impune amortizarea în timp, fapt ce nu se poate realiza datorită clauzelar contractuale care stau la baza închirierii liniei în cauză, contractul fiind încheiat pe perioadă determinată relativ scurtă, de numai 4 ani.” –  răspuns RC – CF Trans SRL

Firma din Brașov oferă și o posibilă soluție, o soluție despre care a vorbit și fostul primar, Laurențiu Leoreanu, la un moment dat; ceea ce înseamnă că această variantă a mai fost discutată în întâlnirile anterioare dintre proprietarii/adminsitratorii de cale ferată, Primărie, Poliție și (posibil) alte instituții.

Ținând cont de numărul mare de autovehicule rutiere, de tonajele admise pe acest drum european de clasa tehnică II, soluția optimă este realizarea unui pasaj  superior, în concordanță cu Ordinul Nr. 1296/2017 din 30 august 2017, pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea, construirea şi modernizarea drumurilor, ernis de Ministerul Transporturilor și publicat în Monitarul Oficial cu nr.746 din 18 septembrie 2017 (…), precum și de faptul că în conformitate cu prevederile art. 4-7, alin. (1), pct. c din Regulamentul de exploatare tehnică feroviară nr. 002, ed. 2001 (…), nu se admite amplasarea trecerilar la nivel cu intersectarea cu un grup de 3 sau mai multe linii cale cale ferată.

Prin urmare, ce se va face vor fi doar lucrări de întreținere.

Articol scris de Teo Baciu

Jurnalist din 2007, cu experiență în presa locală și națională, bursieră în 2014 a programului "Bursele Europene pentru Jurnaliști în Dialog", coautor al portalului național justitiecurata.ro, premiată de Reprezentanța Comisiei Europene în România în cadrul concursului "Reporter și blogger european".

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.