Ce face UE pentru mine!? Inițiativele cetățenești europene

de | 19/11/2018 | Ce face Uniunea Europeană pentru mine

Inițiativa cetățenească europeană (ICE) ne permite nouă, ca cetățeni europeni, să plasăm preocupările noastre în centrul procesului decizional al UE, solicitând Comisiei să propună un act legislativ. Din aprilie 2012, cetățenii au prezentat peste 60 de inițiative Comisiei privind subiecte cum ar fi protecția mediului, drepturile animalelor, avortul, acordurile comerciale, măsurile împotriva austerității, „Brexit” și multe altele.

Până în prezent, doar patru inițiative cetățenești au obținut numărul minim de semnături necesare, și anume 1 milion. Pentru două dintre acestea, Comisia s-a angajat să prezinte în 2018 propuneri legislative („Dreptul la apă” și „Interzicerea glifosatului”) care să răspundă cel puțin parțial obiectivelor inițiativelor. Chiar dacă au o capacitate limitată de a modifica legislația, unele inițiative, precum „Stop TTIP”, și cele pentru care încă se mai strâng semnături au suscitat o amplă dezbatere publică și au atras atenția mass-mediei.

Procesul de prezentare a unei inițiative cetățenești europene este destul de complicat pentru organizatori. Ei trebuie să înființeze un comitet al cetățenilor, să adapteze inițiativa la cerințele juridice, să pregătească campania, să colecteze nu mai puțin de un milion de semnături în cel puțin șapte state membre și să solicite autorităților naționale să certifice semnăturile. Pentru a facilita îndeplinirea acestei sarcini colosale de către organizatori, Comisia, răspunzând la numeroase solicitări de îmbunătățire, a propus o reformă care urmărește să transforme ICE într-un instrument mai eficient pentru participarea cetățenilor. Dacă demersul va reuși, se vor reduce obstacolele birocratice pentru lansarea unei inițiative, se vor colecta mai ușor suficiente semnături, iar vocea noastră, a cetățenilor va putea fi mai bine auzită în instituțiile UE.

Articol scris de Gabriel Baciu

Fost realizator de programe, coordonator muzical și creator de reclame la Radio Nord-Est și Radio Terra; fost realizator de programe la CNS Roman; antreprenor în advertising și publicitate din 2003; membru fondator al săptămânalului Opinia Romașcană; consultant pentru comunicare, advertising și publicitate; grafician și dezvoltator site-uri web.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.