Patroni din Roman: „De ce plătim gunoi pe care nu îl producem?”

de | 23/07/2019 | Administrație, Economic, Local, Social

Mai mulți reprezentanți ai agenților economici din Roman s-au decis să tragă un semnal de alarmă cu privire la tarifele practicate de Rossal pentru persoanele juridice, în contextul în care în ședința de Consiliu Local de miercuri, 24 iulie, se va discuta un proiect privind modificarea acestor tarife. Semnatarii scrisorii deschise adresată primarului și consilierilor locali pun pe tapet mai multe probleme, nu doar prețul în sine al serviciului.

Redăm mai jos textul integral al scrisorii deschise, mai ales că problema tarifului la gunoi și modul în care operatorul de salubritate prestează serviciul de colectare au fost de mai multe ori subiecte de nemulțumire din partea romașcanilor.

Stimate Domnule Primar, stimați consilieri locali,

În numele mai multor mici sau mijlocii întreprinzători – încadrați la categoria ,,persoane juridice = utilizatori non-casnici” – supunem analizei și atenției dumneavoastră următoarea petiție (pe care o puteți considera ca pe o contestație la notificarea transmisă de către Primăria Roman tuturor celor încadrați mai sus):

                Considerăm perfect normal ca, în litera și spiritul legii, să achităm taxele datorate stabilite prin lege, inclusiv taxa de salubritate. Dar, așa cum am mai explicat și în alte petiții (la care au fost atașate tabele cu semnături ale zecilor de agenți economici afectați), considerăm că tarifele impuse de Rossal nu reflectă realitatea, ci doar avantajul unui operator unic, care deține monopolul. 

Principalele nemulțumiri sunt: 

  1. Dacă prin Hotarârea Consilului local nr. 127 din 2018 s-a stabilit pentru persoane juridice taxa de 344 lei/tonă (409,36 lei inclusiv T.V.A), suntem de acord să o achităm, cu condiția să se cântărească ceea ce predăm și să nu fim obligați la plata a minim 85 lei /lună (taxă minimă impusă), chiar dacă operatorul nu ridică nimic de la noi. 
  2. Noi, agenții economici, plătim salubrizare prin contractul cu Rossal, Bugetul Local (atunci când plătim autorizația de funcționare), cât și prin Asociațiile de proprietari unde suntem arondați, deci plătim de 3 ori același serviciu. Ne determinați să ne închidem afacerile și să ne mutăm în comune limitrofe. Și așa plătim la Primărie taxa de salubrizare și de protecție civilă de 20 de ori mai mare decât o persoană fizică.
  3. La fel de interesant este și faptul că suntem amenințați cu taxe speciale duble pe care le datorăm retroactiv, cu penalități și cu amenzi. Și că se dorește ca deșeurile reciclabile să fie taxate dublu față de cele reziduale. Considerăm însă că veți găsi modalitatea de corectare a acestei mari erori și nu veți pune pe jar toate persoanele de bună-credință.

Ne dorim ca autoritățile administrației publice locale să ne ofere răspunsuri la următoarele întrebări:

  1. Dacă timp de o lună se adună 200 grame de praf dintr-un birou, de pe tastatura unor calculatoare, dintr-un spațiu care nu produce gunoi….de ce să plătim mai mult? 
  2. De ce se pasează ”motanul” de la Rossal la primărie și invers când mergem să întrebăm care e treaba? Fiecare dă vina pe celălat și noi umblăm ca bezmeticii din ușă în ușă. Credeți că avem timp și nervi pentru drumuri de la Ana la Caiafa, domnule primar, domnilor consilieri? Credeți că producem chiar așa de mulți bani încât să alimentăm vistieria Rossal cu bani necuveniți, pentru servicii care nu se vor presta niciodată?
  3. De ce am primit notificare de la Primărie și nu de la Rossal? Face Primăria servicii pentru o firmă privată? 
  4. Fiecare dintre noi plătește gunoi – ca persoană fizică – doar 6,83 lei / lună și, sincer, producem mult mai mult gunoi în casă decât într-un birou sau cabinet. Cum să dăm de aproape 12,45 ori mai mult pentru ceva ce nu producem?
  5. Dacă unii dintre noi adună gunoiul selectiv de ce Rossal-ul îl amestecă în aceeași mașină? Penalitatea de 50% pentru nerespectare colectării selective ar trebui să se aplice operatorului. Daca noi selectăm gunoiul, este firesc să ni se ridice selectiv și să se faca o cântărire a acestuia, astfel încât să plătim doar ceea ce producem.
  6. De ce să încheiem contracte până în 2026?

Nu refuzăm să semnăm contractele de salubrizare, dar solicităm să fie încheiate conform legilor în vigoare, în limita respectului reciproc, cu acordul părților, funcție de fiecare caz în parte. Nu credem că noi, persoanele juridice, suntem cei mai mari producători de gunoaie și nu acceptăm ca Rossal să facă venituri grase și necuvenite din biruri puse abuziv în spinările noastre. Ne-am săturat de biruri, nu vrem să ajungem la declanșarea vreunui conflict.

Nimeni nu a reușit să ne explice cum se face echivalența între lei/ tonă, lei/ persoană și lei/lună, metri cubi/metri pătrați de spatiu… Putem interpreta că aceste chestiuni sunt anume lăsate a fi confuze, pentru a nu mai înțelege nimeni nimic. 

De asemenea, vă rugăm să țineți cont de următoarele prevederi din Regulamentul serviciului de salubrizare aprobat prin H.C.L.143/2019:

  • art. 67, alin 6-2 – ”…pentru utilizatorii non-casnici: tarif pe tonă; tariful pentru utilizatorii non-casnici poate fi determinat și în forma lei/mc luând în considerare densitatea deșeurilor în funcție de tipul de deșeu colectat, convenite cu fiecare utilizator (considerând o densitate de 350 kg/m3 pentru deșeurile reziduale).” Contractele pe care ni le impune Rossal NU sunt personalizate în funcție de densitate, nimeni nu discută cu noi, cei obligați să plătim. 
  • art. 72 – operatorii serviciilor de salubrizare au următoarele obligații: …lit. p – ”să doteze utilizatorii cu numărul și tipurile de containere necesare pentru asigurarea colectării deșeurilor pe numărul de fracții…”
  • art. 77, alin. 2 – ”pentru deșeurile provenite de la operatorii economici, cantitățile de deșeuri produse, tipul acestora, compoziția, modul de tratare, condițiile de transport, modul de depozitare vor fi cele menționate în autorizația de mediu eliberată de autoritățile competente”! Este evident faptul că pentru persoanele juridice la care nu este necesară eliberarea autorizației de mediu, nu se produc deșeuri dacât de tipul ”deșeuri similare” conform definiției din art. 4, pct. 4.18 care ar trebui sa fie asimilate deșeurilor casnice și taxate ca atare.

Solicităm decalarea termenului impus de 10 zile pentru semnarea contractelor pâna la primirea raspunsului. Vă rugăm să retrageți de pe ordinea de zi proiectul de hotarâre prin care ne măriți birurile și dați o hotărâre cu prețuri clare și corecte. În speranța că solicitarea noastră își va găsi rezolvarea, așteptăm răspunsul dumneavoastră.

În numele zecilor de agenți economici care vă cer o comunicare corectă de mai multe luni și de la care ați primit petiții și tabele de semnături: SC DOVILG COM S.R.L., SC VASI PREMIUMMOB S.R.L, S.C. RELOVIDAN S.R.L, S.C AVANTAJ IMOBILIARE S.R.L, SC PASCOM S.R.L, SC VILERA INVEST S.R.L, SC PRO FUNERAL SISTEM S.R.L., SC QUINTIN S.R.L., SC B&B WORLD AGENCY S.R.L., SC EMA ONE ASIG S.R.L., SC TRUST CONSCRUCTII MOLDOVA S.R.L.,  PATRIA BANK S.A., SC PERFECT  ROSE S.R.L., PFA BUJOR GETA S.R.L, SC SABUS  S.R.L., II MARDARE M.C. CONSTANTIN , SC LAGUADERA ANOCATO S.R.L.

Articol scris de Teo Baciu

Jurnalist din 2007, cu experiență în presa locală și națională, bursieră în 2014 a programului "Bursele Europene pentru Jurnaliști în Dialog", coautor al portalului național justitiecurata.ro, premiată de Reprezentanța Comisiei Europene în România în cadrul concursului "Reporter și blogger european".

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.