Dezbatere ApaServ: Prețul la apă se va mări. Oficialii promit investiții cu banii luați de la clienți

de | 01/08/2019 | Administrație, Economic, Local

Întâlnirea pe care reprezentanții ApaServ și ai Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) AquaNeamț au avut-o, joi, 1 august, cu romașcanii, a fost mai calmă decât cea de miercuri, 31 iulie, cu reprezentanții Rossal și ADI EcoNeamț (vezi aici textul).

Vlad Angheluță, managerul general al ApaServ, a explicat celor aproximativ 50 de reprezentanți ai asociațiilor de proprietari, care sunt cauzele creșterii tarifelor la apă și canalizare. Conform proiectului, tariful pentru apă potabilă va crește la nivelul de 4,82 lei/mc (de la 3,84 lei/mc), iar la canalizare-epurare la nivelul de 3,80 lei/mc (de la 3,50 lei/mc). Principalele declarații ale lui Angheluță au fost: 

  • Când se modifică structua prețului cu mai mult de 5%, noi trebuie să venim cu modificare de tarif;
  • 2019 este un an în care toți operatorii vor modifica tarifele, 15 deja au fundamentat noi tarife;
  • Acest tarif are mai multe componente, creșterile se vor întoarce în investiții;
  • E paradoxal, noi suntem furnizori de servicii publice, dar trebuie să avem profit, trebuie să fim profitabili pentru a accesa fondurile UE;
  • Din tarif, semnificative sunt costurile cu amortizare și redevență;
  • Creșterea de redevență reprezintă aproximativ 56% din majorarea de tarif și e sursă pentru alte investiții;
  • În 2018, redevența a fost de 6,8 milioane lei. Din această sumă, 4,8 milioane au însemnat rate și dobânzi la împrumuturile luate pentru a asigura cofinanțarea proiectelor europene;
  • O altă creștere importantă, 0,32 lei/metru cub, reprezintă creștere din cauza majorării salariului minim brut garantat în plată;
  • Suntem obligați să ținem cont de aceste majorări, compania a plătit, în trecut, din cauză că nu a acordat drepturile salariale cum se cuvenea;
  • O conductă se amortizează în 36 de ani, e nevoie ca după 36 de ani să avem bani să o schimbăm;
  • 38% din rețeaua din județ este cu durată de viață expirată, avem nevoie de peste 200 milioane de lei pentru a o schimba;
  • Această rețea a fost dată companiei de la primării, fără nimic în spate (adică fără revedență);
  • Municipiul Roman are 83% din rețele de apă și 78% din rețele de canal cu durata de viață expirată;
  • Contractul de delegare, semnat în 2009, a fost lăsat așa, nu este revizuit nici acum;
  • Dacă aveți propuneri, suntem deschiși, trimiteți-le și le vom include în contract;
  • În 2018 s-a terminat proiectul european implementat de companie, cu 40 de milioane de lei cheltuieli neeligibile;
  • Cea mai modernă stație de tratare și epurare apă o aveți la Roman;
  • Singura noastră șansă sunt banii europeni;
  • Avem proiect în valoare de 200 milioane de euro, suntem într-o fază avansată pentru a semna cererea de finanațare;
  • Există un grad de suportabilitate al prețului pentru servicii comunitare, stabilit prin HG 246/2006, care este de 3,5%;
  • La noul tarif propus, indicatorul județului Neamț este 1, 24%, raportatul la veniturile înregistrate la noi în județ;
  • De la întâlnirea trecută pe care am avut-o aici, în martie, nu a venit nicio cerere pentru contor individual sau convenție, noi avem disponibilitate;
  • Mulțumesc că sunteți o comunitate activă și ne provocați;
  • Am făcut un pas în față când am făcut consiliere juridică și callcenter la Roman, problemele parcă s-au mai netezit un pic.

Președintele ADI AquaNeamț, Radu Tudorel, a explicat că Asociația are obligația de a aproba prețul:

  • Din momentul în care Hotărârile de Consiliu Local sunt împortivă, legea spune că trebuie ca acest refuz să fie argumentat, altfel operatorul ne dă în judecată pentru prejudiciile cauzate de neaprobarea prețului deja aprobat de ANRSC;
  • Așa s-a întâmplat în 2015, iar în urmă cu șase luni, ApaServ a câștigat în instanță și ADI AquaNeamț va trebui să plătească diferența de tarif;
  • După ce vom primi motivarea, eu mă voi îndrepta către primăriile care au spus NU;
  • Acele localități vor fi nevoite să plătească, iar efectul va fi că primăriile în cauză vor avea mai puțini bani de investiții;

Când microfonul a ajuns la reprezentanții asociațiilor de proprietari, aceștia nu au reclamat doar tarifele mari, ci și alte probleme în relația cu ApaServ. Mai jos sunt principalele intervenții (I) și răspunsuri (R) primite. 

  • Asociația 22 (I):  Sistemul de canalizare varză, cel puțin în zona T. Vladmiresscu, Gloriei, e praf, e colmamată la maxim, fiind foarte veche. Ar fi bine să se spele o dată/lună. 
  • R: Aș vrea să facem o evaluare pentru înlocuire de rețea. Începând din toamnă, zona va fi modernizată și, dacă tot intrăm la modernizare, să facem și asta (Lucian Micu).
  • I: La un bloc am avut pierdere foarte mare la apometrul principal (20 – 22 metri cubi), în ianuarie s-a depășit (a ajuns la 42 metri cubi), am ajuns să avem jumătate pierdere, jumătate consum. S-a constatat că era o garnitură de la apometrul dumneavoastră, vrem să ni se scadă pierderile. 
  • Asociația 21 I: Redevența nu este prea mare? Merge cumva la Consiliul Județean? Nu se poate umbla acolo un pic pentru scăderea prețului?
  • R: Redevența nu este a CJ Neamț. Prin lege, o constitui rezervă în conturile companiei, o dau la AdI AquaNeamț, ei o dau înapoi când aprobă planul de investiții.  În alte județe, operatorii au fost ajutați de CJ și primării la rate și dobânzi privind împrumuturi pentru investiții, de aceea aceste cheltuieli nu se găsesc în preț. 
  • Asociația 39 I: ApaServ de ce nu pune înainte de contor și o supapă de sens? Eu am supapă de sens la apometrele de pe scara blocului, care sunt toate verificate și de clasă C. De fiecare dată când opriți apa în oraș, avem pierderi (diferență între suma indicilor apometrelor de scară și indicele apometrului ce aparține ApaServ). Am verificat la o oprire de apă, jumătate de oră după ce s-a băcat din nou apă în conducte s-a învârtit apometrul dumneavoastră doar cu aer. Am avut pierderi și de 23% în lunile în care opriți apa în oraș. Am făcut reclamații.
  • R: ApaServ are toți contorii verificați metrologic. Trebuie supapă de aerisire, nu de sens. Ne-am notat, discutăm și vedem cum soluționăm. 
  • Asociația 27 I: Avem probleme cu un cămin de 1 an și jumătate, ați spus că termenul de finalizare este până pe 31, azi e… 32.
  • R: Dacă ne-am asumat un termen, trebuie să-l respectăm. (Angheluță a cerut explicații de la Bogdan Curcudel, după întâlnire).
  • Asociația 25 I: Unde este apa mai scumpă decât la noi? Romanul este între două ape și plătim atât de mult!
  • R: Sunt multe localități în care tariful este mai mare. Dacă vă referiți la Iași, trebuie să știți că acolo se facturează apa de ploaie, la fel și alte județe. Județul Neamț nu facturează așa ceva. Dacă va uitați pe facturi, veți vedea că suma totală cuprinde și o plată pentru apa pluvială. 
  • I: Într-o lună, la o vilă s-au contorizat 1.200 de metri cubi de apă, cam de zece ori mai mult decât de obicei. v-am expus problema în martie, s-a luat apometrul, dar nici acum nu am primit un răspuns.
  • R: Acel apometru a fost trimis la Institutul de Metrologie, singura instituție care verifică apometrele. Acolo sunt termene luni, au un volum foarte mare de muncă. Nu putem decât să așteptăm până vin rezultatele.
  • Asociația14 I: Dacă eu cumpăr supape de aerisire, ApaServ mi le montează? 
  • R: Tehnic și practic cred că e posibil să facem asta. 
  • Asociația 35 I: Instalația este de peste 30 de ani, foarte veche, canalizare trebuie refăcută de urgență la anumite blocuri. Avem probleme și la interior.
  • R: La interior nu putem interveni noi, e responsabilitatea dumneavoastră. 

Radu Samson a avut patru întrebări, care nu au rămas fără răspuns din partea reprezentanților ApaServ. El a promis că data viitoare se va pregăti mai bine. 

Prezent și el întâlnire, consilierul județean Florin Hopșa a avut patru întrebări.

  • I: Față de bugetul de bunuri și servicii aferent anului 2016, anul acesta nu sunt sume mai mari, dar în motivare ziceți că bugetul a crescut. 
  • R: Poate nu vă uitați în linia bugetară corectă. Vom verifica, dar avem auditori externi, inclusiv de la ANRSC. Cifrele au fost trecute prin multe perechi de ochi înainte de a fi aprobate.
  • I: Mă uit la câștigul mediu brut, apare ca fiind de 4350 lei/lună/salariat. În 2016 era de 2419 lei.
  • R: Nu știu la care cifre vă uitați dumneavoastră, dar salariul mediu brut la nivel de companie esre 3.218 lei. Oricând vă stau la dispoziție pentru a lămuri aceste probleme, eu știu care sunt cifrele oficiale ale companiei.
  • I: Sunt prevăzute bonusuri de 2 milioane de lei pe an.
  • R: Sunt prime prinse în Contractul Colectiv de Muncă, sunt 580 de oameni care au luat aceste prime. Am implementat oferirea de bonusuri de performanță pentru a-i stimula pe angajați să fie mai eficienți. Aceste sume sunt brute. 
  • I: Care e motivul pentru care au scăzut investițiile? În 2016, bugetul de investiții a fost de 77 de miliaone de lei.
  • R: Dumneavoastră le citiți și pe cele din POS Mediu, din fonduri UE. Noi, companie, avem disponibil 6,8 miloane de lei, din care aproape 5 milioane se duc pe rate la bănci. 

A rămas ca Florin Hopșa să trimită scris întrebările, dacă nu este mulțumit de răspunsuri.

Concluzii:

  • Apa și canalizarea se vor scumpi.
  • ApaServ promite noi investiții din bani europeni.
  • Uneori, sesizările din teren se rezolvă greu de către angajații Apaserv.
intalnire ApaServ Primarie august 2019


Articol scris de Teo Baciu

Jurnalist din 2007, cu experiență în presa locală și națională, bursieră în 2014 a programului "Bursele Europene pentru Jurnaliști în Dialog", coautor al portalului național justitiecurata.ro, premiată de Reprezentanța Comisiei Europene în România în cadrul concursului "Reporter și blogger european".

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.