Rossal răspunde oamenilor de afaceri

de | 24/07/2019 | Economic, Local, Social

Scrisoarea deschisă pe care mai multe firme din Roman au adresat-o către autoritățile locale pe tema tarifelor la deșeuri nu a rămas fără efect: majorarea tarifelor a fost respinsă azi, 24 iulie, de Consiliul Local Roman.

În plus, Rossal a decis să răspundă scrisorii deschise. Redăm mai jos, integral, poziția operatorului de salubritate (scrisoarea deschisă a oamenilor de afaceri din oraș poate fi citită AICI):

În urma apariției în spațiul public a unei scrisori deschise referitoare la contractul de gestiune a deșeurilor în zona 2, vă transmitem punctul de vedere al ROSSAL S.R.L. Roman și informațiile pe care cetățenii trebuie să le cunoască. 

 Referitor la nemulțumirile exprimate: 

  1.  Cântărirea deșeurilor de la fiecare generator de deșeuri nu este posibilă la acest moment. Oportunitatea implementării unui asemenea sistem de colectare a deșeurilor va fi analizată, prin prisma costurilor asociate investițiilor necesare și a modalității de finanțare a acestora. 
  2.  Plata serviciilor de colectare a deșeurilor municipale și similare se face o singură dată, de către fiecare utilizator, casnic sau non casnic. Astfel, fiecare utilizator care are contract plătește serviciile către operator (pe bază de tarif), iar fiecare utilizator fără contract plătește taxa specială către primărie. Obligația unui utilizator non casnic de a avea contract și ca persoană fizică este stabilită de lege. Către municipalitate se plătesc și alte servicii din sfera serviciilor de salubritate prestate în folosul întregii comunități (întreținere spații verzi, iluminat stradal, dezinsecții etc.). 
  3.  Cuantumul tarifelor de colectare a deșeurilor propuse de operator este fundamentat conform reglementărilor legale în vigoare, specifice domeniului salubrității și a prevederilor contractului de concesiune pe care operatorul îl are semnat cu ADI ECONEAMT pentru întreaga zonă de operare. Stabilirea tarifelor penalizatoare pentru nerespectarea colectării selective, cuantumul taxei special instituite pentru utilizatorii fără contract sunt în conformitate cu prevederile legale actuale. 

 Referitor la întrebările formulate: 

  1.  Situația prezentată de dvs. : singurele deșeuri identificate ca fiind generate într-o lună sunt 200 g de praf, corespunde cazului unei firme care nu a funcționat în acea lună. În situațiile în care activitatea unei societăți este suspendată, solicitarea de suspendare, în consecință, a prestării serviciului (implicit a facturării) se adresează anticipat sau în timp util operatorului de salubritate. 
  2.  Conform legislației specifice, fiind vorba despre un serviciu de utilitate publică, atât Primăria, cât și Operatorul de salubritate au responsabilități. Beneficiarii serviciilor (utilizatorii) trebuie să încheie contract cu operatorul, conform legii. Anunțul – invitație de încheiere a contractului a fost lansat de către operatorul de salubritate încă din luna iunie 2018, prin mass media și prin reprezentanții proprii care au desfășurat activitatea de teren. Plata serviciilor pentru persoanele fizice și/ sau juridice care nu dețin contract pentru serviciile de colectare a deșeurilor se face de către Primărie, care are datoria recuperării sumelor de la cei fără contract, prin taxa specială. Acesta este motivul pentru care atât operatorul, cât și municipalitatea transmit comunicări către dvs., fiecare conform propriilor atribuțiuni. 
  3.  Problema pe care dvs. o semnalați ține, pe de o parte, de principiul solidarității care a stat la baza încheierii, de către ADI ECONEMAT, a contractului de concesiune cu operatorul. Conform acestuia, nivelul prețurilor pentru populație a fost stabilit la un nivel mai scăzut.  Propunerile actuale ale operatorului de salubritate sunt pentru tarife unice (exprimate în lei/to) pentru toate categoriile de utilizatori, fie ei casnici sau non-casnici, din mediul urban sau rural. Cantitățile de deșeuri generate pentru categoriile de utilizatori non- casnici sunt stabilite în funcție de profilul activității desfășurate și de dimensiunea acesteia și au fost aprobate prin HCL 14 / 31.10.2018, pe baza prevederilor standardului elaborat de specialiști din domeniu, cu aplicabilitate națională. 
  4.  Colectarea selectivă a deșeurilor este o obligație pentru toți utilizatorii serviciului. Legislația prevede că nerespectarea colectării selective de către utilizatori și/ sau amestecarea ulterioară a deșeurilor corect colectate selectiv de către utilizatori sau operator atrage sancționarea celor vinovați. Faptul că operatorul poate utiliza aceleași mașini, dar făcând curse diferite, pentru colectarea deșeurilor reziduale, respectiv reciclabile nu constituie o problemă. O problemă însă o constituie contaminarea deșeurilor colectate corect separat cu alte categorii de deșeuri de către unii utilizatori, situație în care tot efortul colectării selective este în zadar și acele deșeuri devin deșeuri reziduale. Consecințele amestecării deșeurilor de către operator sunt sancționabile și atrag penalități și pierderi doar acestuia. 
  5.  Durata contractelor de prestare a serviciului specificată în contract este egală cu durata pentru care ROSSAL are concesionat acest serviciu de către ADI ECONEAMT. Forma contractului de prestare a serviciului pentru fiecare categorie de utilizatori este cea aprobată de ADI ECONEAMT și corespunde prevederilor legale. 

Referitor la extrasele din regulament, facem următoarele clarificări: 

  • În situația în care preluarea deșeurilor se poate face individual, de la nivelul unui utilizator (acesta dispunând de un punct propriu de colectare a deșeurilor, dotat corespunzător), evaluarea cantității de deșeuri se face mai ușor volumetric (cunoscând volumul standard al eurocontainerelor: 1,1 m.c., al europubelelor : 120 l, 240 l), transformarea cantității în to (unitatea de măsură de raportare pentru deșeuri) urmând a fi făcută în funcție de densitatea și categoria de deșeuri (pentru deșeurile municipale și asimilabile, densitatea este de 350 kg/m.c.). 
  • Prețul pentru serviciile prestate utilizatorilor non-casnici nu a fost supus licitației, ci a fost impus de către  finanțator. 
  • Dotarea utilizatorilor cu recipienți de către operatorul de salubritate nu este prevăzută a fi făcută cu titlu gratuit. În acest moment sunt puse la dispoziție, prin proiect, recipientele de colectare a deșeurilor pentru toate gospodăriile individuale și pentru punctele de colectare amenajate pe domeniul public. Utilizatorii non casnici pot solicita operatorului de salubritate, la încheierea contractului sau ulterior, punerea la dispoziție a recipientelor de colectare, în condițiile financiare stabilite de acesta (chirie, de regulă). 
  • Legătura făcută de dvs. între faptul că societățile care nu trebuie să dețină AM (acest lucru fiind determinat de tipul activității desfășurate, de codul CAEN) și cantitatea de deșeuri generate nu este corectă. 

 DIRECTOR, IONEL CIOCAN 

Articol scris de Teo Baciu

Jurnalist din 2007, cu experiență în presa locală și națională, bursieră în 2014 a programului "Bursele Europene pentru Jurnaliști în Dialog", coautor al portalului național justitiecurata.ro, premiată de Reprezentanța Comisiei Europene în România în cadrul concursului "Reporter și blogger european".

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Ultimele articole

se incarca

Cele mai citite articole

se incarca